Pedagogikk og lærerutdanning
Python-programmering i matematikkfaget
Komplett digitalt læremiddel for lærere og lærerstudenter. EnkeltlisensDette er et komplett digitalt læremiddel som gjennomgår all programmering man trenger for å undervise i matematikk, tilpasset læreplanen. Løsningen er pedagogisk, enkel å bruke og utformet for aktiv læring.
Inspirerende og viktig
Å bygge tenkende klasserom i matematikk
14 praksiser for bedre læringDenne boken bidrar til å skape engasjerende, motiverende og spennende undervisning hvor elevene får samarbeide og kommunisere om matematikk.
Kommer i juli
Pedagogisk psykologi
Utvikling, læring, motivasjon og undervisningForfatteren viser hvordan pedagogisk psykologi gir viktig kunnskap om utvikling, læring, motivasjon og undervisning. Ved å ta i bruk teori, forskningsbasert kunnskap og praktiske eksempler er boken tilpasset en norsk skolekontekst.
Reell medvirkning i skolehverdagen
Elevene har en lovfestet rett til å medvirke i egen skolehverdag. Men hvordan få til reell medvirkning når det er opptil 30 ulike individer som skal ha innflytelse i en klasse?
Skolefravær – en felles utfordring
Hvorfor oppstår skolefravær, og hva er det som gjør det så vanskelig å «løse» skolefraværssaker? Er det mulig å samles om en felles forståelse for hvorfor en elev ikke ønsker å være på skolen?
Besøk og flere tilvenningsdager for de små
I rammeplanen står det at barn skal få tid til å bli kjente og trygge når de begynner i barnehagen. Det er imidlertid ikke lagt noen føringer for hva dette betyr i praksis.
Aktuelle serier og tidsskrifter
Skoleserien
Skoleserien er en serie med nyttige fagbøker for lærere i grunnskolen. Bøkene er skrevet av ledende fagpersoner og forskere og skal inspirere til praksisnær pedagogisk utvikling.
Inkluderende leke- og læringsmiljø
De fem bøkene i serien Inkluderende leke- og læringsmiljø tar utgangspunkt i føringene i nasjonal rammeplan for SFO og setter søkelyset på begrepene inkludering, lek og læringsmiljø.
Barndom i barnehagen
Barndom i barnehagen er en bokserie som består av fagfellevurderte vitenskapelige antologier der hver bok tar opp et sentralt forskningstema innen barnehagefeltet.