Cappelen Damm TV
Faglige foredrag, presentasjoner av bøker og læremidler, webinarer og arrangementer.
Her finner du opptak fra våre arrangementer. Hold deg oppdatert med faglige foredrag og presentasjoner av læremidler!
Christine Lossius Thorin og Kristoffer Olsen fra Leseklubben: Kraften i å lese sammen
Christine Lossius Thorin og Kristoffer Olsen er duoen som utgjør kjernen i NRKs Leseklubben. Leseklubben er en podcast hvor programlederne sammen med en kjendis avholder ukentlige klubbmøter hvor de diskutere en felles bok, kapittel for kapittel. Målet er å motivere flere til å komme i gang med lesing.
Liv Cathrine Krogh: Vi leser romaner sammen i klasserommet
Liv Cathrine Krogh er norsklektor med 17 års erfaring fra grunn- og videregående skole. Siden 2022 har hun vært lektor i norskdidaktikk ved USN. Styreleder i Landslaget for norskundervisning (LNU) fra 2023. Kjent for mange som forfatter bak bloggen Gammal sur lektor. Forfatter på Cappelen Damms nye læreverk i norsk for studieforberedende.
Forfattersamtale med Simon Stranger
Se forfattersamtalen mellom forfatter Simon Stranger og redaktør Ane Eide, Cappelen Damm utdanning fra Lesekvelden i februar 2025.
Tove Frønes: Hvordan lykkes med lesinga på skolen?
Tove S. Frønes forsker på elevers leseforståelse og på hvordan tekster på nett og i tradisjonelle medier leses. Hun har lang erfaring som kursholder og har gitt ut en rekke artikler og bøker. Hun er aktuell som bidragsyter til boka Lesekultur – hvordan styrke lesing i skolen.
Matematikkoppgaver for tenkende klasserom 1.–6. trinn
Matematikkoppgaver for tenkende klasserom er mye mer enn en samling av gode tenkeoppgaver. Boka handler like mye om hvordan disse oppgavene skal brukes for å oppnå de pedagogiske målene i et tenkende klasserom og kompetansemålene i læreplanen du som lærer er underlagt. Her forteller Peter Liljedahl om bokas innhold og oppbygging.
Peter Liljedahl og det tenkende klasserommet
Professor i matematikk, Peter Liljedahl, forklarer noen av de pedagogiske prinsippene for metoden han kaller Tenkende klasserom. I Norge er metoden kjent som bruk av vertikale tavler.