Cappelen Damm TVHistorie, religion og filosofi
Foredrag og presentasjoner knyttet til historiefaget, filosofi og religion og etikk
Muntlig eksamen i religion og etikk (LK20)
Forberedelser til og gjennomføring av muntlig eksamen til læreplanen i LK20. Du får også tips til hvordan du kan arbeide med elevene fram mot eksamen. Frøydis Eriksen og Hanne Maren Fredriksen, begge er lærebokforfattere og lektorer.
Nettstedet, en ressurs til muntlig eksamen
På nettstedet Religion og etikk fra Cappelen Damm er det nå en ressurs for elev og lærer til muntlig eksamen. Det er også annet nytt innhold som vi viser fram. May Lånke, redaktør
Underveisvurdering og eksamen i historie (LK20)
Norske minoriteter og religionens rolle
Norske minoriteter og religionens rolle i deres historie. Noen refleksjoner og perspektiver. Ram E. Gupta, lærebokforfatter og lektor
Religion på tvers – mer engasjerende formidling?
Hvordan kan religion formidles på engasjerende måter? Hvordan kan tematiske innganger på tvers av religioner virke mer engasjerende enn å behandle religionene hver for seg? Hør religionshistoriker og forfatter Helene Kierulf Næss i samtale med redaktør Kirsten Kalleberg.
En fortid – ulike fortellinger
Sammenhenger og tematisk undervisning i historie
Hva innebærer det å jobbe med sammenhenger i historiefaget? Hvordan påvirker intensjonene i fagfornyelsen den tradisjonelle delingen i eldre og nyere historie? Hvordan kan Alle tiders historie brukes for å fremme refleksjon over og vurdering av sammenhenger? Ved Trond Heum.
Hvem styrer hva vi husker?
Offisielle minnemarkeringer preger den kollektive erindringen om fortiden. Når bør erindringen forandres? Kan nedrivning av statuer være en fremgangsmåte? Og hvorfor er det en forskjell på erindring og historie. Ved Kåre Dahl Martinsen.
«Irrelevant historie?» Nasjonale minoriteter i historieundervisningen
Historiefortellinger og identitet
I jødenes historie står fortellingen om Israelsfolkets pakt med Gud sentralt. Hvilken betydning har fortellingen hatt for jødisk identitet gjennom nesten 4000 års historie? Innlegget er også relevant i anledning den nye utgaven av læreverket Historie og filosofi 1. Ved Tommy Moum.
Forskjell og felleskap. Et nytt blikk på 1900-tallets historie?
Norge var på 1900-tallet preget av en rekke økonomiske, sosiale, politiske og kulturelle forskjeller. Skillelinjene gikk mellom sosioøkonomiske klasser, etniske grupper, mellom kvinner og menn, by og land og mellom ulike geografiske områder i landet. Kan det å studere disse forskjellene gi et nytt blikk på norsk historie i denne perioden?
Religion og etikk til vg3 fagfornyelsen
Forfatterne og redaktøren snakker om læreverket Religion og etikk og ny læreplan, om struktur og oppgaver i læreboka og de digitale ressursene til elev og lærer.
Alle tiders historie vg2–3 til LK20
Slik er Alle tiders historie til fagforyelsen og LK20. Innlegg: 1) Alle tiders historie er fagfornyet! 2) Historiebevissthet – fagets overordnede mål 3) Lærebok i påbygging og nytt nettsted 4) Tidlig nytid – Norge er en del av verden 5) Demokratiet under press 6) Spørsmål og svar fra begge webinarene.
Alle tiders historie: fra kunnskapsløftet til fagfornyelsen (LK20)
Forfatter og lektor Tommy Moum presenterer de overordnede endringene i den nye læreplanen i historie (FF2021) og fagfornyelsen.
Alle tiders historie vg2-vg3 er fagfornyet (LK20)
Forfatter og lektor Trond Heum går gjennom de sentrale prinsippene i den nye læreplanen (LK20 – FF2021) og grepene som er tatt i den fagfornyede utgaven av læreverket.
Alle tiders historie vg2-vg3 til fagfornyelsen (LK20)
To av forfatterne, Trond Heum og Tommy Moum forteller kort om grepene og de viktigste endringene i nye Alle tiders historie til fagfornyelsen og den nye læreplanen i historie.
Alle tiders historie til fagfornyelsen (LK20)
Alle tiders historie er praktisk i bruk og innrettet for dybdelæring. Historiske hendelser og spørsmål blir behandlet i en engasjerende grunnfortelling. Parallelt med grunnfortellingen, følger et rikt utvalg av fordypningstekster og illustrasjoner.
Grunn til bekymring?
Kåre Dahl Martinsen, historiker, Institutt for Forsvarsstudier og medforfatter på "Alle tiders historie".
Hvordan påvirkes Europa av det amerikanske presidentvalget og et stadig mer offensivt Russland?