Cappelen Damm Akademisk
Akademiske fagbøker

Fag- og lærebøker for høyere utdanning og profesjon

Språkpolitikk i den slaviske verden
449,–
Arbeids- og lederpsykologi

Arbeids- og lederpsykologi

William Brochs-Haukedal

599,–
De rike drikker mest, de fattige rammes hardest
349,–
Privatøkonomiske problemer

Privatøkonomiske problemer

Guro Sollien Eriksrud

249,–
Barn og elever i utfordrende kontekster
389,–
Prosjektveilederen

Prosjektveilederen

Anne Live Vaagaasar og Torgeir Skyttermoen

469,–
Kristendom

Kristendom

Lars Unstad

299,–
Læreren med forskerblikk

Læreren med forskerblikk

May Britt Postholm og Dag Ingvar Jacobsen

379,–
Det gamle Oslo

Det gamle Oslo

Egil Lindhart Bauer, Stefka G. Eriksen, Håvard Hegdal, Morten Stige og Sara Langvik Berge (red.)

599,–
Culinary Heritage

Culinary Heritage

Marianne Vedeler og Annechen Bahr Bugge

449,–
Hellig makt

Hellig makt

Sven Thore Kloster, Ole Jakob Løland, Solvor Mjøberg Lauritzen og Sturla J. Stålsett (red.)

399,–
Meningsmangfold i klasserommet

Meningsmangfold i klasserommet

Åse Røthing, Elise M. Vike Johannessen og Tonje Myrebøe

299,–

Aktuelt

Litteraturhuset | 28.01.25 kl. 11:00

De rike drikker mest, de fattige rammes hardest

Ny bok om rus og sosial ulikhet, redigert av Willy Pedersen og utgitt med åpen tilgang, lanseres på Litteraturhuset. Velkommen!

Neste søknadsfrist er 1. mai

Søk vårt læremiddelstipend!

Går du med planer om å utvikle en lærebok eller et digitalt læremiddel for høyere utdanning? Vi deler ut stipend til faglig sterke prosjektidéer som etterspørres som pensum i høyere utdanning.  

Er du oppdatert?

Bøker om Israel–Palestina-konflikten

Vi har samlet relevante lærebøker, sakprosa og skjønnlitteratur som gir deg kunnskap om denne langvarige og fastlåste konflikten i Midtøsten. 

Vi gratulerer!

To prosjekter mottar læremiddelstipend høsten 2024

Vi deler ut læremiddelstipend to ganger i året, og høstens stipend går til Dag Harald Claes og Ela Sjølie og Erlend Dehlin. Les mer om prosjektene og forfatterne bak!

Gjør studietilværelsen lettere med Allvit

Allvit – digitalt pensum på norsk

De fleste av våre lærebøker tilbys i både trykt og digital utgave. La studentene selv velge hvordan de vil lese pensum. Husk å sette opp to isbn på pensumlistene!

Bærekraft i Cappelen Damm

Som Norges største og eldste forlagshus kjenner vi i Cappelen Damm et ansvar for å møte klimautfordringen ved å spre kunnskap og skape debatt gjennom våre utgivelser, og ved å ta ansvar for at utgivelsene skaper minst mulig klimapåvirkning.

For forelesere og fagansvarlige

Bestill gratis vurderingseksemplar

Hos oss kan du bestille gratis vurderingseksemplar av de bøkene du ønsker å vurdere som pensum. De fleste av våre bøker kan nå vurderes digitalt – raskt og enkelt! 

For deg som søker informasjon

Meld deg på nyhetsbrev

Vi sender ut månedlige nyhetsbrev med informasjon om nye bøker, arrangementer og aktuelle nyheter. Du kan selv velge hvilke fagområder du ønsker nyhetsbrev om.

For nye og etablerte forfattere

Se vår forfatterveiledning

I vår forfatterveiledning har vi samlet nyttig informasjon og tips om det å skrive og utgi en faglitterær bok, enten du er ny forfatter eller i gang med skrivingen.

Bøker og tidsskrifter med åpen tilgang

Les mer og se flere utgivelser
Flom, skred og juss

Flom, skred og juss

Steinar Taubøll (red.)

Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning

Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning

Ingrid Bjørkøy, Solveig Salthammer Kolaas, Michael Francis Duch og Thomas R. Hilder

Kritisk danning i lærerutdanningen

Kritisk danning i lærerutdanningen

Hanne Rinholm, Øivind Varkøy, Bendik Fredriksen og Mildrid H. A. Bjerke (red.)

Språkhistoriske muligheter i skole og utdanning

Språkhistoriske muligheter i skole og utdanning

Evy Beate Stykket, Ingvil Brügger Budal, Bernt Ø. Thorvaldsen og Urd Vindenes (red.)

INTERNASJONAL POLITIKK

Internasjonal Politikk er det ledende skandinaviskspråklige fagtidsskriftet innen internasjonale studier. Tidsskriftet legger til grunn en åpen og bred tilnærming til fagområdet.

JOURNAL FOR RESEACH IN ARTS AND SPORTS EDUCATION

JASEd publishes high quality original articles about research in the field of arts education, sports education and physical education.

BARN – FORSKNING OM BARN OG BARNDOM I NORDEN

BARN – forskning om barn og barndom i Norden har publisert forskningsartikler om barn og barndom i en nordisk kontekst siden 1983.

Åpen forskningspublisering

Cappelen Damm Akademisk tilbyr åpen publisering av vitenskapelige bøker og tidsskrifter, fritt og gratis tilgjengelig for alle lesere, på plattformen Nordic Open Access Scholarly Publishing (NOASP).

Akademisk kvarter 

Akademisk kvarter er en podkast fra Cappelen Damm Akademisk. Du hører engasjerte samtaler mellom fagbokforfattere, gjester og fageksperter om aktuelle og viktige temaer. 

Cappelens upopulære podkast

I Cappelens upopulære podkast hører du oversettere, fagkonsulenter og andre fagfolk ta for seg aktuelle tenkere og utgivelser i serien Cappelens upopulære skrifter.

Cappelens upopulære skrifter

Vis alle
Prometeus' anger

Prometeus' anger

Peter Sloterdijk

299,–
Slutten på illusjonene

Slutten på illusjonene

Andreas Reckwitz

299,–
Kritikk, ideologi og livsform
299,–
Akselerasjon og resonans
299,–
Den nye offentligheten

Den nye offentligheten

Jürgen Habermas

299,–
Sårbarhetens filosofi

Sårbarhetens filosofi

Martha C. Nussbaum

299,–
Sara Eline Eide

Skolefravær – en felles utfordring

Hvorfor oppstår skolefravær, og hva er det som gjør det så vanskelig å «løse» skolefraværssaker? Er det mulig å samles om en felles forståelse for hvorfor en elev ikke ønsker å være på skolen?

Elin Frisch Selås

Reell medvirkning i skolehverdagen

Elevene har en lovfestet rett til å medvirke i egen skolehverdag. Men hvordan få til reell medvirkning når det er opptil 30 ulike individer som skal ha innflytelse i en klasse?

Hilde Henriksen Waage

Spillet om Syria

Byer og store områder ligger i ruiner. Behovet for gjenoppbygging er enormt. Siden 2011 har Syria vært arnested for en av de blodigste borgerkrigene Midtøsten har vært vitne til. Hvordan kunne det gå så galt?