Cappelen Damm TVNorskfaget
Foredrag og presentasjoner knyttet til norskfaget i skolen fra 1. til 13. trinn
Norsk i videregående
Christine Lossius Thorin og Kristoffer Olsen fra Leseklubben: Kraften i å lese sammen
Christine Lossius Thorin og Kristoffer Olsen er duoen som utgjør kjernen i NRKs Leseklubben. Leseklubben er en podcast hvor programlederne sammen med en kjendis avholder ukentlige klubbmøter hvor de diskutere en felles bok, kapittel for kapittel. Målet er å motivere flere til å komme i gang med lesing.
Liv Cathrine Krogh: Vi leser romaner sammen i klasserommet
Liv Cathrine Krogh er norsklektor med 17 års erfaring fra videregående skole og grunnskole. Siden 2022 har hun vært lektor i norskdidaktikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Styreleder i Landslaget for norskundervisning (LNU) fra 2023. Kjent for mange som forfatter bak bloggen Gammal sur lektor. Medforfatter på Cappelen Damms nye læreverk i norsk for studieforberedende.
Tove Frønes: Hvordan lykkes med lesinga på skolen?
Tove S. Frønes forsker på elevers leseforståelse og på hvordan tekster på nett og i tradisjonelle medier leses. Hun har lang erfaring som kursholder og har gitt ut en rekke artikler og bøker. Hun er aktuell som bidragsyter til boka Lesekultur – hvordan styrke lesing i skolen.
Simon Stranger Lesekvelden 8-13
Se forfattersamtalen mellom forfatter Simon Stranger og redaktør Ane Eide, Cappelen Damm utdanning fra Lesekvelden i februar 2025.
Vurdering, heldagsprøver og forberedelser til eksamen i norsk vg3
Norskredaktørene May Lånke og Kirsten Kalleberg presenterer nye forslag til heldagsprøver i norsk.
Essay i klasserommet: tips og triks
I dette foredraget får du tips og triks til hvordan du får elevene til å arbeide med essay, den typiske eksamenssjangren.
Samtidslitteraturen akkurat nå, Marta Norheim?
Marta Norheim har en unik innsikt i det skjønnlitterære feltet, og særlig i norsk samtidslitteratur. I samtalen med norskredaktør Kirsten Kalleberg gir hun deg gode forslag til litteratur elevene kan like.
Disko; et godt sted å lære norsk
Her er en sniktitt på hvordan norskfaget på vg1 presenteres i Disko som er Cappelen Damms nye strømmetjeneste til videregående skole.
Hør om nye Kontakt norsk påbygging til fagfornyelsen
Forfatterne og redaktør snakker om det nye læreverket Kontakt påbygg til norsk vg3, konkrete undervisningsopplegg og didaktiske muligheter med bok og nettsted.
Norsk yrkesfag vg2 og læreverket Kontakt
1) Modellering i læreboka Kontakt 2) Utforsking og dybdelæring 3) Yrkesretting og relevans (Tone Elisabeth Grundvig) 4) Mulighetene i de digitale ressursene til læreverket.
Utforskende og kritiske tilnærminger i norskfaget
Elevene skal være mer utforskende i det nye norskfaget i fagfornyelsen. Du får høre mer om dette og andre temaer i den nye læreplanen – og hvordan dette er løst i nye Moment. I studio møter du to av forfatterne: Lars August Fodstad og May Lånke sammen med redaktør Kirsten Kalleberg.
Yrkesretting i læreverket Kontakt
Forfatter og lektor i norsk Tone Elisabeth Grundvig forteller hvordan elevene blir forberedt på yrkeslivet.
Modellering i lærboka Kontakt
I Kontakt har forfatterne vektlagt modellering: tekster i ulike sjangrer og med ulike formål, hvordan eleven kan løse oppgaver og reflektere. Forfatter og lektor Siv Sørås Valand forteller hvordan de har jobbet med modellering i læreboka Kontakt.
Hva er saklig argumentasjon?
Pål Antonsen og Ole Hjortland er begge forfattere på nye Moment til fagfornyelsen. De underviser om logikk og argumentasjonsteori ved Universitetet i Bergen og driver sammen tjenesten Logikksjekk.no.
Kritisk lesing i norskfaget
Kjerneelementet kritisk tilnærming til tekst i den nye læreplanen i norsk til fagfornyelsen er viktig. Marte Blikstad-Balas, lærerutdanningen UiO, er medforfatter på nye Moment, hvor hun skriver om kritisk lesing som er noe vi alle må jobbe med kontinuerlig og i ulike sammenhenger.
Norsk studieforberedende vg1 (fagfornyelsen)
Redaktør Kirsten Kalleberg forteller om den nye utgaven av Moment. Her får du et innblikk i bokas innhold og framstillingsform.
Presentasjon av Moment, nytt læreverk i norsk til fagfornyelsen (LK20)
Her kan du se en presentasjon av det nye læreverket Moment for norsk studieforberedende til fagfornyelsen.
Utforsking og dybdelæring i Kontakt
Forfatter og lektor i norsk Siv Sørås Valand forteller hvordan de har implementert utforsking og dybdelæring i læreverket KONTAKT.
Kildekritikk: hvordan og hvorfor – et undervisningsopplegg
Siv Sørås Valand er lektor ved Sandvika videregående skole. Hun har mastergrad i norsk og har praktisk-estetiske fag i sin fagkrets. Valand har bred erfaring med undervisning i norsk på yrkesfag. Hun har bakgrunn fra både ungdomsskole og videregående. Siv er forfatter på norskverkene i "Kontakt-serien".
Diskursanalyse – hvordan og hvorfor
Jan Grue er professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo med Ph.d. i språkvitenskap. Blant av hans faglige interessefelt er diskursanalyse og retorikk. Grue er også skjønnlitterær forfatter og aktiv samfunnsdebattant.
Å jobbe med skriving i Kommunikasjon og kultur
Tips til hvordan vi kan jobbe med skriving av fagtekster. Fokuset er på bruk av fagbegreper, analyse og drøfting.
Grammatiske, tekstuelle og estetiske elementer i tekst: Analyseeksempler
Torgrim Gram Økland gir eksempler på begreper elevene kan ta i bruk for å beskrive de ulike nivåene i tekst og hvordan man kan drøfte samspillet mellom disse nivåene.
Semiotikk og retorikk i sammenheng
Hvordan avkoder vi visuelle og verbale tegn? I innlegget ser vi på sammenhengen mellom teksters semiotiske oppbygning og retoriske overbevisningskraft.
Hvordan forstå dybdelæring?
Foredrag ved Martin Minken som jobber med utdanningspolitiske spørsmål i Utdanningsforbundet og er tett på fagfornyelsen. Minken er også læremiddelforfatter og har flere års erfaring som lektor i videregående skole.
Skjønnhet eller skjemavelde? Hvordan undervise i litterær tolkning?
Lars August Fodstad er førsteamanuensis i nordisk ved Institutt for språk og litteratur på NTNU med doktorgrad i nordisk litteratur (2010). Lars er forfatter på læreverket "Moment" og tidligere styreleder i Landslaget for norskundervisning.
Klimafiksjon i norskundervisningen
Siv Sørås Valand er norsklektor ved Sandvika videregående og forfatter av norsklæreverket Kontakt. Hun presenterer her undervisningsopplegg om klimalitteratur for norsk studiespesialierende og argumenterer for klimafiksjonens plass i norskfaget.
Hvordan gjøre norskfaget relevant for elevene?
Om yrkesretting, «idrettsretting» og tverrfaglig arbeid. Tone Elisabeth Grundvig er lektor og fagutvikler/ikt-pedagog ved Sandefjord videregående skole. Hun er også forfatter på læreverkene Kontakt. Cappelen Damms norskseminar 2016
Norsk i grunnskolen
Hvordan lykkes med norskfaget på mellomtrinnet?
Lærer og forfatter Ingeborg Anly snakker om hvordan man kan jobbe med de grunnleggende ferdighetene og læreplanmålene i Norsk 5-7 fra Cappelen Damm.
Norsk 8-10 fra Cappelen Damm
Hvordan kan vi bruke tekster på måter som engasjerer? Lærebokforfatter Blikstad-Balas konkretiserer hva kjerneelementet «tekst i kontekst» betyr for undervisningen i det nye norskfaget.