Med Norsk start 3–4 lærer elevene grunnleggende norsk gjennom utforsking og samarbeid. Læreverket har et ressursbasert læringssyn, der eleven får bruke sine språklige og kulturelle erfaringer og ferdigheter.
Norsk start 3–4 følger Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter i LK20.
Målet med læreverket er å bidra til at alle elevene skal kunne delta i sosiale fellesskap og i ordinær opplæring i alle fag. Norsk start 3–4 har et ressursperspektiv på elevenes bakgrunn ved å anerkjenne og bygge videre på elevenes faglige, språklige og kulturelle erfaringer og ferdigheter. Læreverket legger vekt på grunnleggende ferdigheter i faget og de tre tverrfaglige temaene slik de beskrives i LK20. Norsk start 3–4 følger i hovedsak kompetansemålene til nivå 1 i Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter i Kunnskapsløftet 2020. Elever som følger kompetansemålene til nivå 2 i læreplanen, vil også kunne ha nytte av læreverket.
Læreverket består følgende komponenter:
Norsk start 3–4 Norsk tekstbok bokmål
Norsk start 3–4 Norsk tekstbok nynorsk
Norsk start 3–4 Norsk arbeidsbok bokmål
Norsk start 3–4 Norsk arbeidsbok nynorsk
Norsk start 3–4 Elevnettsted
Norsk start 3–4 Lærernettsted
Oversikt gir trygghet for elevene
Norsk start 3–4 har en oversiktlig struktur med 21 temabaserte kapitler, og tilbyr en integrert språk- og fagopplæring. Kapitlene tar for seg ulike temaer fra fagene norsk, samfunnsfag, naturfag og KRLE. Elevene bygger et ordforråd på norsk, etablerer språklæringsstrategier og utvikler tale-, lese- og skriveferdigheter. Tekstbok, arbeidsbok og elevnettsted er bygd opp med samme struktur. Det gir oversikt og trygghet for elevene.
Norsk start 3–4 legger godt til rette for differensiering
Læreverket legger opp til en progresjon der tema og innhold gradvis blir mer avansert. Det tas samtidig hensyn til elevenes ulike språklige utvikling og ulike starttidspunkt, ved at innholdet kan differensieres. Illustrasjonene danner gode innledninger til temaene og støtter forståelse og begrepsinnlæring. Muntlige aktiviteter åpner for at læreren enkelt kan tilrettelegge for gruppa eller den enkelte elev.
I arbeidsboka og på elevnettstedet kan elevene jobbe videre med oppgaver som bygger på lærestoffet i tekstboka.
Norsk start digitale ressurser gir gode pedagogiske muligheter
Det er individuell innlogging til nettstedet, gjerne med Feide, og elever og lærere får oversikt over utførte oppgaver, resultat og tidsbruk. Læreren kan tilpasse undervisningen ved å tildele oppgaver til enkeltelever og grupper ut fra behov. Skriftlige oppgaver kan leveres til lærer, som kan rette og kommentere og sende tilbake til eleven.
På lærernettstedet finnes en lærerveiledning som gir pedagogiske tips til hvordan verket kan brukes, samt tavlebok for bruk i plenum.
I elevnettstedet får elevene muligheter til å jobbe med varierte oppgaver som følger tema og struktur fra tekst- og arbeidsbok. Elevnettstedet åpner for mengdetrening og mulighet til å øve på ulike ferdigheter. Mange av oppgavene er selvrettende, mens større oppgaver skriftlig og muntlig åpner for dialog med læreren.