Denne 6. utgaven av Spesialpedagogikk gir oppdatert innsikt i det spesialpedagogiske fagfeltet og presenterer spesialpedagogikkens oppgaver, utfordringer og muligheter. Det er lagt vekt på å belyse betydningen av spesialpedagogisk kompetanse for å imøtekomme behov og realisere rettighetene til barn og unge med ulike funksjonshemminger og vansker. Faglige forståelsesmåter, erfarings- og forskningsresultater står sentralt.
Boka er inndelt i fire hoveddeler. I første del presenteres grunntrekk ved spesialpedagogikkens identitet med vekt på faglige perspektiver, etikk, opplæringsrettigheter, historiske grunntrekk og spesialpedagogisk kompetanseutvikling. I andre del presenteres spesialpedagogiske basisoppgaver med kartlegging, forebygging, den spesialpedagogiske tiltakskjeden og rådgivning. Den tredje og mest omfattende delen gjør rede for spesialpedagogisk opplæring, støtte- og hjelpetiltak for barn og unge med ulike funksjonshemminger, samt for barn og unge med ekstraordinært læringspotensial. Fjerde del presenterer spesialpedagogiske utfordringer, oppgaver og muligheter i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring. Alle kapitler i boka utgjør en selvstendig helhet og kan leses uavhengig av hverandre. Boka retter seg primært til studenter i bachelor- og masterstudenter i spesialpedagogikk og studenter i lærerutdanningene, men egner seg også i pedagogikk-, sosial- og helsefagutdanningene. De 41 forfatterne er alle rekruttert fra de fremste studie- og forskningsmiljøene i Norge.Spesialpedagogikk
Omtale
Forfatter(e)

Edvard Befring
Edvard Befring er professor emeritus (dr.philos.) ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Han har bakgrunn i pedagogisk psykologi med læring, emosjonell og sosial utvikling som spesialfelt. Han har gjort en mangeårig faglig innsats i spesialpedagogikk med vekt på kompetanseutvikling, forebygging mot opplæringsrisiko og marginalisering, personlige utviklings- og mulighetsperspektiver, etikk og forskningsmetoder.
Mer om Edvard Befring

Kari-Anne B. Næss
Kari-Anne B. Næss (1971) er professor i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo og professor II ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har mangeårig praksiserfaring som allmennlærer, spesialpedagog og logoped. I sin forskning er hun hovedsakelig opptatt av kommunikasjon, språk, lesing og skriving hos barn og unge med typisk og atypisk utvikling.
Mer om Kari-Anne B. Næss

Reidun Tangen
Reidun Tangen er professor emerita i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hennes fag- og forskningsfelt er barns og unges skolelivskvalitet og opplæringsvilkår, med særlig vekt på elevers erfaringer og perspektiver og på samspillet mellom elev og lærer som støtte for læring og livsmestring. I tillegg har hun gjennom flere tiår undervist i vitenskapsteori, forskningsmetode og -etikk.
Mer om Reidun Tangen

Liv Inger Engevik
Mer om Liv Inger Engevik

Nina Garmann
Mer om Nina Garmann

Veerle Garrels
Mer om Veerle Garrels

Ulf Tore Gomnæs
Mer om Ulf Tore Gomnæs

Bente E. Hagtvet
Bente E. Hagtvet er er professor emerita i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hagtvet har barns læring av språk i tale og skrift som overordnede forskningsfelt. Hun har særlig beskjeftiget seg med forsinket og avvikende språkutvikling og hvordan skriftspråklige nederlag kan forebygges i barnehagen og skolens begynneropplæring.
Mer om Bente E. Hagtvet

Christiane Haukedal
Christiane Lingås Haukedal er stipendiat ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun er utdannet logoped og har tidligere arbeidet som rådgiver i PP-tjenesten og som forskningsassistent ved CI-enheten, Rikshospitalet. Tema for doktorgraden er språk og livskvalitet hos barn som har ulike grader av hørselstap.
Mer om Christiane Haukedal

Camilla Herlofsen
Camilla Herlofsen er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder (UiA). Herlofsen har doktorgrad i spesialpedagogikk. Forskningsinteressen er i skjæringsfeltet mellom juss og spesialpedagogikk. Hun underviser i spesialpedagogikk ved UiA og har arbeidet som spesialpedagog i skolen og rådgiver i Statped.
Mer om Camilla Herlofsen

Hilde Christine Hofslundsengen
Hilde Hofslundsengen er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet, studiested Sogndal. Hun forsker på tema språk- og kommunikasjonsvansker, tidlig skriving, lese- og skrivevansker, samt flerspråklig utvikling i barnehagen.
Mer om Hilde Christine Hofslundsengen

Ella Cosmovici Idsøe
Ella Cosmovici Idsøe er professor i psykologi ved Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa, Universitetet i Oslo. Sentrale forskningsinteresser er elever med stort læringspotensial, tilpasset opplæring, mobbing, sosiale og emosjonelle vansker og psykisk helse i skolen. Hun er involvert i forskjellige prosjekter som handler om elever med stort læringspotensial.
Mer om Ella Cosmovici Idsøe

Berit Helene Johnsen
Berit Helene Johnsen er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun er dr.scient. i spesialpedagogikk med det idéhistoriske arbeidet Et historisk perspektiv på ideene om en skole for alle – rekonstruksjon av sentrale tanker og tradisjoner med basis i Erik Pontoppidan og Ole Vigs pedagogiske tekster. Hun arbeider for tiden med internasjonal komparativ klasseromsforskning om veien til den inkluderende skole.
Mer om Berit Helene Johnsen

Anett Kaale
Mer om Anett Kaale

Jannicke Karlsen
Jannicke Karlsen er logoped MNLL og postdoktor i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun er også tilknyttet lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold. Karlsen er i sin forskning særlig opptatt av temaet språkutvikling hos barn med minoritetsspråklig bakgrunn.
Mer om Jannicke Karlsen

Marianne Klem
Mer om Marianne Klem

Tone Larssen
Mer om Tone Larssen

Anita Lopez-Pedersen
Mer om Anita Lopez-Pedersen

Solveig-Alma Halaas Lyster
Solveig-Alma Halaas Lyster er professor emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk (ISP), Universitetet i Oslo. Hun har lang erfaring som lærer, logoped og pedagogisk-psykologisk rådgiver. Hennes forskning har helt fra doktorgradsarbeidet på tidlig 90-tall og fram til i dag, vært spesielt knyttet til barns lese-, skrive- og språkutvikling og til forebyggende tiltak for å styrke barns og elevers skriftspråklige utvikling.
Mer om Solveig-Alma Halaas Lyster

Ulrika Löfkvist
Mer om Ulrika Löfkvist

Monica Melby-Lervåg
Monica Melby-Lervåg er professor i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo. Hun har også bakgrunn fra PP-tjenesten og Statped. Hennes forskning omfatter undersøkelser av språk, lesing og kognitiv utvikling. Hun er spesielt interessert i forskning på effekt av tiltak samt systematiske kunnskapsoppsummeringer.
Mer om Monica Melby-Lervåg

Gøril Moljord
Mer om Gøril Moljord

Rikka Mononen
Riikka Mononen er førsteamanuensis i matematikkvansker ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Mononens forskning og undervisning har fokusert på barns utvikling av matematiske ferdigheter og lærevansker i matematikk. Hun har utviklet kartleggings- og intervensjonsmateriale for elever som har matematikkvansker.
Mer om Rikka Mononen

Ivar Morken
Ivar Morken er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Sentrale forskningsinteresser er innføring i spesialpedagogikk, spesialpedagogisk grunnlagstenkning, avvikssosiologi,
migrasjonspedagogikk og minoritetselevers utfordringer i opplæringssammenheng. Morken er lærerutdannet og har jobbet mye med studiearbeid og undervisning i spesialpedagogikk.
Mer om Ivar Morken

Sven Nilsen
Sven Nilsen er dr.scient. og professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Forskningsinteressene er innen området spesialundervisning sett i forhold til inkluderende og tilpasset opplæring. Han har spesielt rettet søkelyset mot forholdet mellom sentralt fastsatte læreplaner, planlegging av klassens arbeid og individuelle opplæringsplaner. Nilsen har medvirket i utgivelsen av flere bøker og publisert artikler både nasjonalt og internasjonalt innen de nevnte områdene. Blant bøkene kan nevnes Inkludering og mangfold (2017) og De uferdige utdanningsreformer og Fagfornyelsen LK20 (2021), den siste sammen med Halvor Bjørnsrud.
Mer om Sven Nilsen

Anders Nordahl-Hansen
Mer om Anders Nordahl-Hansen

Jon Christian F. Nordrum
Mer om Jon Christian F. Nordrum

Solveig Magnus Reindal
Solveig Magnus Reindal er professor i pedagogisk filosofi ved NLA Høgskolen, avdeling pedagogikk, Sandviken i Bergen. Hun har en doktorgrad i spesialpedagogikk fra UiO. Reindal har arbeidet med grunnlagsproblemer innen spesialpedagogikk. Hennes forskning berører blant annet temaer som autonomi, bioetikk, etikk, epistemologi, forskjellighet, funksjonshemming, inkludering og subjektforståelse.
Mer om Solveig Magnus Reindal

Anne-Lise Rygvold
Anne-Lise Rygvold var førsteamanuensis emerita ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun var i en årrekke faglig koordinator for logopediutdanningen på instituttet med språkutvikling, språkvansker samt lese- og skrivevansker som faglige hovedområder. Hennes forskning konsentrerte seg om internasjonalt adopterte barn, særlig deres språkmestring og språklige problemer.
Mer om Anne-Lise Rygvold

Hanne Marie Høybråten Sigstad
Hanne Marie Høybråten Sigstad er førsteamanuensis i generelle lærevansker og er ansatt ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Sigstad har tidligere forsket på mestring og livskvalitet hos utsatte grupper, tidlig forebygging av psykososial risiko, og vennskap hos ungdom med utviklingshemming. Hun forsker for tiden på utviklingshemming, inkluderende praksiser og deltakelse i skole og arbeidsliv.
Mer om Hanne Marie Høybråten Sigstad

Eva Simonsen
Eva Simonsen er nå pensjonert. Hun har arbeidet som forsker i Statped, ved Danmarks Pædagogiske Universitet og som professor II ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hennes mest sentrale forskningsområder er språk og kommunikasjon, spesialpedagogisk historie og profesjon og samarbeid mellom forskning og praksisfelt.
Mer om Eva Simonsen

Kjell Skogen
Kjell Skogen er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hans forskning, undervisning, veiledning og publisering fokuserer på organisasjon, innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk arbeid. Har er eneforfatter og/eller kapittelforfatter av et tyvetalls bøker. De siste 10–15 årene har målgruppen i stor grad vært evnerike barn.
Mer om Kjell Skogen

Kristine Stadskleiv
Kristine Stadskleiv er psykologspesialist ved Seksjon for nevrohabilitering – barn, Oslo universitetssykehus og førsteamanuensis II i utviklingspsykologi ved institutt for pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge. Faglige fordypningsområder er utredning av barn med omfattende tale- og bevegelsesvansker og alternativ og supplerende kommunikasjon.
Mer om Kristine Stadskleiv

Janne von Koss Torkildsen
Mer om Janne von Koss Torkildsen

Marianne Sandvik Tveitnes
Marianne Sandvik Tveitnes er førsteamanuensis i spesialpedagogikk/pedagogikk ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Universitetet i Stavanger. Hun har lang erfaring som PP-rådgiver og leder i PPT og har forsket på PPTs sakkyndighetsarbeid.
Mer om Marianne Sandvik Tveitnes

Marit Uthus
Marit Uthus er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Hennes forskning tar for seg den inkluderende skolen og selvbestemmelse, mestring og tilhørighet for elever med særskilte behov. Hun har bakgrunn som spesialpedagog i skolen og i Statped.
Mer om Marit Uthus

Ona Bø Wie
Ona Bø Wie er professor og instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo og har en bistilling ved Øre-, nese-, halsavdelingen på Oslo universitetssykehus. Hun har spesiell kompetanse innen hørsel, språk og kommunikasjon hos barn som har vært auditiv deprivert tidlig i livet. Nøkkelemner i hennes forskning er hørsels- og talespråksutvikling og hørselstapets betydning for barns læring og trivsel.
Mer om Ona Bø Wie

Gunvor B. Wilhelmsen
Mer om Gunvor B. Wilhelmsen

Borgunn Ytterhus
Borgunn Ytterhus er professor i helsevitenskap ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, NTNU. Hun er sosiolog og forsker hovedsakelig på temaene sosiale samværsmekanismer, inklusjon og eksklusjon mellom barn med og uten funksjonsnedsettelser i barnehager og skoler.
Mer om Borgunn Ytterhus

Imac Maria Zambrana
Imac Maria Zambrana er førsteamanuensis i test og observasjon innenfor fagfeltet spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo og har også en bistilling som forsker ved Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge. Hennes faglige interesser og forskningsområder er tidlig kommunikasjon, språkutvikling og sosiale læringsprosesser.
Mer om Imac Maria Zambrana

Ingvild Åmot
Ingvild Åmot er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Dronning Maud Minnes Høgskole for barnehagelærerutdanning, Trondheim. Åmot er utdannet førskolelærer og spesialpedagog. Hun er særlig opptatt av grenselandet mellom spesialpedagogikk og ordinær pedagogikk i barnehagen.
Mer om Ingvild Åmot
Innholdsfortegnelse
Andre aktuelle titler
Pedagogisk systemarbeid
Endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og PP-tjenesten
Relasjonsvansker blant barn og unge