Denne antologien presenterer teatervitenskapelig kunnskap utviklet ved Institutt for kunst- og medievitenskap ved NTNU. Artiklene bygger på kunstbasert forskning og praktisk-teoretisk undervisning ved instituttet.
Teaterproduksjon er et sentralt kunst- og kunnskapsdannende arbeidsfelt for studenter og lærere i drama og teater. Arbeidet preges av et dynamisk forhold mellom kropp, tekst, visualitet og lyd, medienes metoder og teknikker og av relasjonen mellom fagforvaltere og studenter. Teaterproduksjon er en kompleks læringsarena; den er multimodal og den krysser mellom opplevelse, formidling, respons og refleksjon. Det er behov for et rikt utvalg strategier, metoder og teknikker. Antologien presenterer ti ulike innganger til teaterproduksjon. Laboratoriet med eksperimentelle metoder er ramme for artikler om scenografi, lyd, aktørens kropp og tekst. Produksjonsprosessen med den skapende og reflekterende studenten i sentrum er ramme for artikler om dramaturgi, tekstbehandling, produksjonsfaser og målgruppearbeid. Fagforvalterens rolle og funksjon i veiledning og vurdering tematiseres i to avsluttende artikler.