Religioner og livssyn i skolehverdagen

Sødal, Hodne, Repstad og Tallaksen, 2020, Heftet, Bokmål
[...] som pensumbok i PEL er den virkelig god. Målet med boka er å gi kunnskap om religion og livssyn i skolen. Det gjør den virkelig. Forfatterne har i grunnen stålkontroll på lærerutdanningskonteksten. [...] Boka er velskrevet, det er lite generelt pedagogisk fiksfakseri, og et tydelig mål om å gi en helhetlig forståelse av religion og livssyn i skolen. Boka er skrevet med letthet og kunnskapsmessig soliditet. Skolekonteksten er den røde tråden i alt som skrives. Innenfra/utenfra-perspektivet er spesielt godt og, faktisk, tankevekkende skrevet.
Den kanskje største styrken i Religioner og livssyn i skolehverdagen er de mange eksemplene som gis omkring religiøse/trosmessige dilemmaer i skolen.
Per-Bjørnar Grande, Prismet, 17.12.2018

Omtale

Religioner og livssyn i skolehverdagen dekker alle kunnskapsmålene som handler om skolens verdigrunnlag, religioner og livssyn i modulen religion, livssyn og etikk i faget pedagogikk og elevkunnskap (PEL) i grunnskolelærerutdanningen. Boka er oppdatert i forhold til Fagfornyelsen.

Lærere står overfor ønsker og behov fra elever og foresatte med ulik tro. Hvordan kan skolen møte elever og foresatte med forskjellig livssynsbakgrunn på måter som viser respekt, bidrar til inkludering, hindrer utenforskap og øker interessen og toleransen for forskjellighet? I denne boka står oppdragelses- og skolespørsmål knyttet til barn og unge sentralt. Boka tar opp religioner og livssyn både som ressurser for livsmestring og som potensielle utfordringer i skolen.

Religioner og livssyn i skolehverdagen har eksempler fra ulike skolesammenhenger og mange drøftings- og refleksjonsoppgaver om konkrete skolesituasjoner.