Oppdagende skriving

- en vei inn i lesingen

Klara Korsgaard, Monique Vitger og Sara Hannibal, 2011, Heftet, Bokmål
Kari Marie Thorbjørnsen (Oversetter)

Omtale

Oppdagende skriving er en metode for skriftspråklæring der barna oppdager skriftens lydprinsipp ved å eksperimentere med egen skriving. I skriveprosessen arbeider de funksjonelt med sammenhengen mellom lyd og bokstav. Barna knekker lesekoden gjennom skriving og opplever skriving og lesing som meningssøkende aktiviteter. Oppdagende skriving er en form for veiledet skriving hvor læreren aktivt støtter barna i skriveprosesser og skriveutvikling.

Oppdagende skriving bygger på et treårig dansk utviklingsprosjekt hvor forfatterne fulgte en lærer som lot elevene skrive fra første skoledag, uten at de hadde lært seg bokstavene på forhånd.

Denne boka skisserer teorien bak metoden og gir konkrete forslag til hvordan man kan arbeide med oppdagende skriving. Boka viser også hvordan metoden kan brukes til å vurdere elevtekster og følge med i elevenes skriftspråklige utvikling. Forfatterne diskuterer også konsekvensene for videre skrive- og leseopplæring.

Oppdagende skriving henvender seg til alle som jobber med den første lese- og skriveopplæringen samt studenter i førskolelærer- og lærerutdanningene. Boka kan også være aktuell for andre med interesse for skriftspråksutvikling hos barn.

Boka er bearbeidet for norske forhold av Synnøve Matre og Iris Hansson Myran ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking og Randi Solheim ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.