Læreverket Historie og filosofi til LK20 følger den nye læreplanen til fagfornyelsen.
Lærebøkene åpner med et praktisk verktøy der elevene lærer å analysere tekstutdragene i form av modeller for kildekritikk og lesning av filosofiske tekster. Modellene gir elevene et verktøy for selv å utforske filosofiske og historiske spørsmål. Sentrale metoder og begreper i historiefaget og filosofifaget flettes også sammen med fagstoffet i hvert kapittel.
Historie og filosofi er innrettet for å stimulere elevene til undring og refleksjon. I samspill med læreverkets nettsted får elevene anledning til å gå i dybden på relevante filosofiske og historiske spørsmål. Historie og filosofi 1 introduserer elevene for fortidens mennesker og tenkning og fremmer spørsmål som er relevant i vår egen samtid. Elevene bringes tett på fortiden gjennom et rikt utvalg av kildetekstutdrag underveis i hvert kapittel med spørsmål i tråd med fagets kjerneelementer, tverrfaglige temaer og kompetansemål.
De digitale ressursene til elev og lærer inneholder læringsstier og oppgaver for videre fordypning, utforsking og aktualisering av faget. Med lisens til lærernettstedet får lærer tilgang til innhold som støtter planlegging av undervisningen og vurdering.
Lærebøkene finnes i analoge og digitale Unibok-utgaver.
Bak disse utgavene til fagfornyelsen står en solid forfattergruppe med Tommy Moum, Gry Cecilie Lund og Bjørn Yngve Tollefsen. Alle har lang undervisningserfaring i historie, filosofi og idehistorie fra videregående skole og høyere utdanning.