Carlstenprøvene har en lang tradisjon i norsk skole, og prøvene ble revidert i samarbeid med leseprøveutviklere i 2016. Samtlige tekster ble byttet ut, og leseprøvene fikk nytt design. I tillegg ble alle lærerveiledningene og vurderingsarkene for grunnskolen revidert. Hvert trinn har de samme tekstene på begge målformer.
Carlsten leseprøver er utviklet slik at de gir læreren enkel og relevant informasjon om elevenes leseferdighet og leseforståelse. På 1. og 2. trinn måles elevenes kjennskap til bokstaver, og deres evne til å identifisere språklyder i uttalte ord. Leseprøvene for 3.-7. trinn inneholder leseprøve med innskutte parenteser og bokstavdiktat (3. trinn), alfabetprøve (4. trinn) og setningsdiktat (4.-10. trinn). På ungdomsskoletrinnene består leseprøven av tekster med innskutte parenteser. De nye utgavene av Carlsten leseprøve beholder sin opprinnelige form som et analyseverktøy.
Leseprøvene er enkle å bruke og krever lite etterarbeid. Lesehastighet og leseforståelse er en viktig indikator på lese- og skrivevansker. Carlsten leseprøver gir læreren på en effektiv måte etterspurt informasjon om, og dokumentasjon på elevenes leseferdighet.