Akademisk kvarter Hvorfor sliter overraskende mange med å skrive?
Ingerid Straume og Kristina Leganger Iversen
Denne podkasten handler om mennesker som har yrker der de må skrive. Studenter må lære seg å skrive i nye sjangre, og lærerne deres må ikke bare skrive selv, men også hjelpe andre med å gjøre det. Selv om det å skrive ofte er vesentlig for å tilegne seg et fag og en faglig identitet, er disse sidene ved arbeidet som regel lite belyst innenfor den faglige virksomheten.
Overraskende mange sliter med å skrive, og de gjør det ofte alene. Hør Ingerid Straume og Kristina Leganger Iversen i samtale om skriveprosessen. Boka Skriveren og teksten. Fortellinger om identitet og faglig skriving retter søkelys mot de kreative og subjektive sidene ved skriveprosessen i faglitterær skriving, som viser seg å ikke være så forskjellige fra den skjønnlitterære skrivingen.
Hør Akademisk kvarter i din foretrukne strømmetjeneste, eller søk på «Akademisk kvarter» i podkastappen din og klikk abonner:
Skriveren og teksten
Fortellinger om identitet og faglig skrivingDenne boka er tilgjengelig i en gratis open access-utgave på noasp.no.
Stadig flere mennesker har yrker der de må skrive, og noen må skrive for å publisere. Studenter må lære seg å skrive i nye sjangre, og lærerne deres må ikke bare skrive selv, men også hjelpe andre med å gjøre det. Selv om det å skrive ofte er vesentlig for å tilegne seg et fag og en faglig identitet, er disse sidene ved arbeidet som regel lite belyst innenfor den faglige virksomheten. Overraskende mange sliter med å skrive, og de gjør det ofte alene.
Skriving berører dypt personlige prosesser som angår hvem vi er for andre og hvordan vi ser på oss selv. Boka retter søkelys mot de kreative og subjektive sidene ved skriveprosessen i faglitterær skriving, som viser seg å ikke være så forskjellige fra den skjønnlitterære skrivingen. Her intervjues studenter og forskere som setter ord på det vanskelige ved skriveprosessen, gledene ved skriving og beslutningene underveis i utviklingen mot å bli en faglig, kreativ skriver. Gjennom pedagogisk-filosofiske diskusjoner om identitet, anerkjennelse og viktige overganger tilbyr boka et forståelsesrepertoar som overskrider forestillingen om at skriving er noe man enten er god eller dårlig til. Boka vil være til nytte for alle som skal veilede andre som skriver, og til inspirasjon og gjenkjennelse for alle som strever med å skrive selv.