Vibeke Opheim

Vibeke Opheim er forskningsleder for forskningsområdet Grunnopplæring ved NIFU. Hun har en doktorgrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo. Hennes forskningsfelt omfatter analyser av elevers og studenters læringsutbytte, betydning av studiefinansiering og utdanningsressurser, overgang til arbeidslivet, samt utdanningsvalg og gjennomføring i grunnopplæring og høyere utdanning. I tillegg til evalueringer og prosjekter i Norge, har hun deltatt i internasjonale komparative studier i regi av OECD og EU. Opheim har vært nasjonal prosjektleder for OECD-prosjektene PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) og AHELO (Assessment of Higher Education Learning Outcomes).

Titler i salg

Område og fag

Språk/Målform

  • Kvalitet, kapasitet og relevans av Nicoline Frølich, Elisabeth Hovdhaugen og Lars Inge Terum (Heftet)look-inside

    Kvalitet, kapasitet og relevans

    Utviklingstrekk i norsk høyere utdanningNicoline Frølich, Elisabeth Hovdhaugen og Lars Inge Terum (red.)
    Bokmål2014
    ISBN 9788202450502
    HeftetAkademisk
    679,–