Veiledet lesing og skriving i begynneropplæringen

Grethe Klæboe og Dagrun Kibsgaard Sjøhelle, 2013, Heftet, Bokmål

Omtale

Veiledet lesing er en mye brukt metode for leseopplæring i norsk skole. Veiledet skriving er mindre kjent, men metoden gir gode resultater, i likhet med veiledet lesing. En grunn kan være at veiledning i små grupper gir rom for individuell tilpasning, slik at hvert barn får akkurat den støtten de trenger for å komme videre i sin lese- og skriveutvikling.

Forfatterne av denne boka argumenterer for at veiledet lesing og veiledet skriving bør være parallelle aktiviteter fra første skoledag. Boka presenterer arbeidsmåtene i veiledet lesing og veiledet skriving i sammenheng med det teoretiske grunnlaget for metodene. Egne kapitler viser hvordan man rent praktisk kan gjennomføre arbeidsmåtene i begynneropplæringen. Boka inneholder mange eksempler fra norsk skole og et helt kapittel med forslag til morsomme undervisningsopplegg.

Boka er aktuell for lærere, studenter og andre som er opptatt av lese- og skriveopplæring.