Service kan ikke vedtas

Pål Ellingsen, 2009, Heftet, Bokmål

Omtale

En av de store trendene i moderniseringen av offentlig sektor i de senere årene er å etablere førstelinjer som tar seg av hovedkontakten med publikum. Dette skal gjøre veien til offentlige tjenester kortere for brukerne og publikumskontakten mer effektiv for forvaltningen. Service kan ikke vedtas er skrevet for de som jobber i førstelinjetjenesten, både i offentlig og privat sektor, og for studenter på studier som rekrutterer personell til slike stillinger. Boken gir retningslinjer for arbeidet i førstelinjen, og blant viktige temaer som belyses, er:

  • sentrale begreper innen servicefaget
  • kompetansebehov i førstelinjetjenesten
  • utfordringene ved å ivareta både lover og regler, og samtidig være brukerorientert
  • forutsetninger for god brukermedvirkning
Profesjonaliteten i førstelinjetjenesten er ofte viktig for brukernes opplevelse av tjenestetilbudet. Målet med boken er å øke forståelsen for dette viktige arbeidet.