En god skole og en god opplæring skapes ikke en gang for alle. Det innebærer et systematisk arbeid med tidlig innsats, tilpasset opplæring og inkludering. Den pedagogisk-psykologiske tjenesten skal bistå skolen med å skape en inkluderende opplæring og en inkluderende skole. Det omfatter utvikling av endringsorienterte læringsfellesskap der aktørene i og rundt skolen trekker i samme retning. Det er dette som er pedagogisk systemarbeid.
I boka drøfter forfatterne hvordan man kan iverksette endringsprosesser for å forbedre skolens læringsmiljø og kvaliteten på opplæringen. De fleste av dem har lang erfaring fra PP-tjenesten og arbeider tett på skolen. Alle er opptatt av å ta i bruk PP-tjenestens handlingsrom for å få til vellykkede endrings- og forbedringsprosesser.
Boka retter seg mot ansatte i den pedagogisk-psykologiske tjenesten, kommuneforvaltningen, studenter på høyere nivå og forskere i universitets- og høgskolesektoren.
Medforfattere: Soraya Ahmadinia, Inger Johanne Grønningsæter, Berit Haugland. Hege Knudsmoen, Gro Løken, Ellen Nesset Mælan, Cathrine Rismo Redi, Paul Robert Sundar og Else Marie Vassdal.
E-boka tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm, 2018.