Norsk grammatikk for grunnskolelæreren

Morten Rønning, Kjartan Sørland og Olav Vaagen, 2020, Heftet, Bokmål

Omtale

I Norsk grammatikk for grunnskolelæreren har forfatterne tatt hensyn til at grammatikkens plass i norskfaget i dag først og fremst er knyttet til oppøving av språkbevissthet. Læreplanen i norsk (2020) inneholder mange kompetansemål som krever et presist språk om språket.

Boka dekker behovet for et funksjonelt redskapsspråk ved å gi leserne en forståelse av grunnleggende språk- og tekststrukturer. En slik grunnmur er ei forutsetning for at læreren på en faglig måte skal kunne undervise i emner som muntlig og skriftlig språkbruk, språkvariasjon i tid og rom, tekstlære, lese- og skrivevansker, sidemål og norsk som andrespråk. Boka har kapitler om fonologi, morfologi, syntaks, tekstgrammatikk og norsk som andrespråk. Denne utgaven inneholder også løsningssvar og tilleggsoppgaver i syntaks.