Med livet som pensum

Danning og læringsprosesser i folkehøgskolen

Sigurd Ohrem og Odd Haddal (red.), 2011, Heftet, Bokmål
439,–

Omtale

Som pensumløs og eksamensfri lærings- og danningsarena står folkehøgskolen i en særstilling i utdanningssystemet. Om lag 10 % av ungdomskullet søker seg i dag til skoleslaget. Veksten i tilstrømming til de 78 folkehøgskolene i Norge, tyder på at denne unike pedagogiske og kulturelle arenaen har økende oppslutning i samfunnet.

Da folkehøgskolene oppstod i annen halvdel av 1800-tallet var det pedagogiske forbildet hentet fra den danske presten Grundtvigs praktiske pedagogikk, kombinert med inkluderende kristendom og et sterkt innslag av nasjonalromantisk folkedanning. I dag er skoleslaget en integrert del av utdanningssamfunnet, med egen lov og et stort pedagogisk frirom. Folkehøgskolen var opprinnelig en motkultur og er i dag et utfyllende alternativ i utdanningssystemet. Med sine hundrevis av studieretninger og valgfag representerer den et fristende mangfold og mulig modningsår for stadig flere.

Et av formålene med boka Med livet som pensum er å skape større bevissthet og refleksjon omkring folkehøgskolens egenart og rolle – både som pedagogisk arena, og i samfunnet. Den henvender seg til lærere, praktisk personale, tillitsvalgte og ledere i skolene. Men også utenfor folkehøgskolen, blant nytenkende pedagoger, veiledere og samfunnsengasjerte aktører bør det finnes stoff til både inspirasjon og ettertanke i denne svært varierte artikkelsamlingen.