Formålet med Ledelse er å bidra til økt kompetanse i å bruke teori av relevans for ledelse i praksis. Erfaring og forskning viser at evnen til å bruke teori ikke utvikler seg «automatisk» som følge av at en setter seg inn i teori som formidles i forelesninger, faglitteratur, fagseminarer, foredrag, osv. Hvordan «gapet» mellom teori og praksis kan overvinnes, interesserer både studenter, utdanningsplanleggere og forskere.
I boken henvender vi oss til alle som arbeider med ledelsesfag. Vi formidler resultater av et prosjekt hvor vi i forbindelse med undervisning i ledelse på masternivå har lagt vekt på og gjort erfaringer med teorioverføring. Sentralt står en modell, kalt Lille-jeg-modellen, som skildrer vesentlige oppgaver og prosesser innen ledelse, og som viser hvordan en kan arbeide med å få tatt i bruk teori i praksis. Vi illustrerer anvendelsen av modellen gjennom en rekke eksempler på hvordan en leder kan gjøre nytte av teori hentet fra ulike fagområder.
Redaktør for boken er Otto Ottesen og bidragsytere er Bjørn-Tore Blindheim, Øystein Hatteland, Oluf Langhelle, Kjersti B. Tharaldsen, Kjell Arne Røvik og Carl Cato Wadel. Alle er forskere og forelesere ved Universitetet i Stavanger.