Kulturøkonomi er et spesialområde innen samfunnsøkonomifaget som har kommet til de siste 30 til 40 årene.
Internasjonalt er det en omfattende forskningsvirksomhet på området, og etter hvert begynner det å bli en del forskningsaktivitet her i landet også. Hensikten med denne boken er å gi en oversikt over sentrale deler av dette saksområdet slik det framstår i denne forskningen.
Blant de tema som tas opp, er samfunnsøkonomiske begrunnelser for kulturpolitikken, etterspørsel etter scenekunst, produksjons- og kostnadsproblemer for scenekunstinstitusjoner, markeder for bildende kunst, samfunnsøkonomiske problemstillinger i tilknytning til kulturarv, kulturminner, bøker og bokmarkedet, kulturens betydning for verdiskapingen, kunstnernes økonomiske kår og kunstnerne og deres organisasjoners aktiviteter i det politiske marked.
Framstillingen krever ikke forkunnskaper i samfunnsøkonomi, og det er gitt rikelig med litteraturreferanser for dem som ønsker å gå dypere inn i problemstillingene.