Eleven i fokus tar for seg grunnleggende sider ved det å drive med pedagogisk observasjon i skolen. Boka går systematisk gjennom sentrale observasjonsmetoder som vil være aktuelle for arbeidet i skolen og beskriver hvordan man kan gå frem når man observerer den enkelte elev i ulike sammenhenger, både individuelt og i sosialt samspill med andre. Ved hjelp av konkrete og praktiske eksempler tar boka opp hvordan metodene kan brukes i undervisningen og ellers i det daglige arbeidet i skolen. Den tar også for seg observasjon som ledd i spesialpedagogisk arbeid, og som grunnlag for utarbeidelse og gjennomføring av arbeid med elever som har spesielle behov.
Eleven i fokus
Andre formater
Omtale
Forfatter(e)
Peik Gjøsund
Peik Gjøsund er cand. ped. og førstelektor i pedagogikk. Han har lang erfaring fra lærerutdanning, i første rekke førskolelærerutdanning, men har også undervist i allmennlærerutdanningen og i spesialpedagogikk. Han har de siste 10–12 årene også jobbet som forfatter og skrevet bøker i pedagogikk og psykologi, både for elever i videregående skole og for studenter i lærerutdanningen.
Mer om Peik Gjøsund
Roar Huseby
Roar Huseby er førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Han har lang erfaring fra lærerutdanning, i første rekke allmennlærerutdanning og praktisk-pedagogisk utdanning, men har også undervist i førskolelærerutdanning og i spesialpedagogikk. Han har de siste 20 årene også jobbet som forfatter og skrevet flere lærebøker bøker i pedagogikk og psykologi, både for videregående skole og for høyere utdanning.
Mer om Roar Huseby