Å undervise er en usikker og vanskelig aktivitet, men forfatterne av denne boka ønsker å åpne opp for nye måter å forstå undervisning på. Ved å gi leseren en grunnleggende innsikt i didaktikk og spesielt i den tyske didaktikktradisjonen viser de hvordan man kan se seg selv som lærer og forstå hva undervisning kan og ikke kan makte.
Didaktikk
Nye teoretiske perspektiver på undervisning
Omtale
Forfatter(e)
Stefan Hopmann
Stefan T. Hopmann er professor i historisk og komparativ skole- og danningsforskning ved Universitetet Wien, Østerrike.
Mer om Stefan Hopmann
Gjert Langfeldt
Gjert Langfeldt var professor i didaktikk ved Universitetet i Agder, forskningsleder for lærerutdanningen som professor II ved Høgskolen i Sogn og Fjordane og Gjesteprofessor ved universitet i Wien og visiting Scholar ved universitetet i Oxford.
Innen didaktikkfeltet arbeidet Langfeldt bl.a. med hvordan samfunnsmessige endringer slår inn i undervisningssektoren i form av endret styring og endrede krav til skoler og elever. Langfeldt arbeidet også med ledelse innen utdanningsfeltet, og var med i det NFR-finansierte forskningsprosjektet "Lærende regioner", som undersøkte betydningen av regionale forskjeller for å forstå forskjeller i elevprestasjoner. Etter 2013 var Langfeldt emeritus.
Mer om Gjert Langfeldt
Jorunn H. Midtsundstad
Jorunn H. Midtsundstad er førsteamanuensis i pedagogikk ved institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder.
Mer om Jorunn H. Midtsundstad
Tobias Werler
Tobias Werler er professor ved Seksjon for pedagogikk ved Høgskolen i Bergen.
Mer om Tobias Werler