Valg av utdanning, yrke og karriere er blant de viktigste og vanskeligste valgene vi gjør i livet. Det store spranget har som mål å bidra med ny forskningsbasert kunnskap for alle som har en veiledende rolle i disse krevende prosessene. Bokens 12 kapitler belyser utdanningsvalg fra ulike perspektiver. Med støtte i forskning og egen empiri gir forfatterne et helhetlig bilde av utfordringene som ulike aktører står overfor.
Utdanningsvalg er et nytt fag i grunnskolen. For å styrke dette faget skal temaet nå vektlegges i all lærerutdanning. Fremtidige lærere skal lære å yte god veiledning og gi relevant informasjon om utdanning, ulike yrker og livslang læring. Boken er aktuell for studenter og lærere i lærerutdanningene, for skoleledere og lærere på ungdomstrinnet og videregående opplæring, for NAV, partene i arbeidslivet og for forskere på utdanning og unges livsløp.Det store spranget
Utdannings- og yrkesvalg fra ungdomstrinn til videregående opplæring
Andre formater
Omtale
Forfatter(e)
Åse Streitlien
Åse Streitlien er dr.polit. og førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Streitlien har bred tematisk erfaring fra barnehage-, skole- og utdanningsforskning. Hun har tidligere vært seniorforsker og forskningsleder ved Telemarksforsking – Notodden. En av forskningsinteressene i senere år har vært fag- og yrkesopplæring. Streitlien underviser i vitenskapsteori og metode på masterprogram i pedagogikk og er veileder på førstelektorprogram.
Mer om Åse Streitlien
Bjørn Magne Aakre
Bjørn Magne Aakre er professor emeritus i pedagogikk og har hatt ansvar for masterstudier i pedagogikk ved Nord universitet og Universitet i Sørøst-Norge. Han har erfaring fra næringsliv, videregående opplæring og ulike lærerutdanninger. Lærerutdanning, videregående opplæring og yrkesfag har stått sentralt i hans forskning. Deler av forskningen har vært komparativ med særlig interesse for utdanning og arbeidsliv i Japan.
Mer om Bjørn Magne Aakre
Mette Bunting
Mette Bunting er dosent i pedagogikk og er ansatt ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), campus Porsgrunn. Hun underviser på alle nivå ved lærerutdanningen, leder forskergruppa «Oppvekst og utdanning» og forsker blant annet på frafall i videregående skole. Bunting har vært lærer både i grunn- og videregående skole. Hun har også jobbet som pedagogisk veileder på kommunalt nivå og ledet mange utviklingsprosjekter blant annet om å lære å lære og læringsstrategier.
Mer om Mette Bunting