Autisme og pedagogikk er en teoretisk og metodisk håndbok for å skape gode lærings- og utviklingsvilkår for barn med autisme/autismespekterforstyrrelse (ASF). Barn med autisme/ASF trenger ofte mye hjelp for å mestre sosial kommunikasjon, språk, lek, vennskap, motoriske ferdigheter og felles oppmerksomhet. Forfatterne av denne boken presenterer en rekke teoretiske tilnærminger for arbeid med denne barnegruppen. De fokuserer spesielt på forståelse og håndtering av utfordrende atferd.
I tillegg inneholder boken kapitler om forekomsten av autisme/ASF internasjonalt og nasjonalt, komorbiditet, risokofaktorer, utviklingsteori, kognitiv teori og anvendt atferdsanalyse, prosedyrer, strategier, forskningsresultater, metodiske ideer og evidensbaserte metoder/praksiser.
Boken henvender seg til barnehagelærere, lærere, spesialpedagoger, logopeder og andre fagfolk som møter barn med autisme/ASF i sitt arbeid. I tillegg er den skrevet for studenter i blant annet spesialpedagogikk, pedagogisk-psykologisk rådgivning, vernepleie og psykologi.
Omtale
Forfatter(e)
Anmeldelser
Et viktig bidrag til alle som jobber med autisme og pedagogikk
IPED-professor Kamil Øzerk er sterkt engasjert i pedagogisk tilrettelegging for barn med autisme. Sammen med Meral Øzerk har han skrevet en håndbok som er enestående i sitt slag i Norden.
Kamil Øzerk forteller her om arbeidet med den toneangivende håndboboka «Autisme og pedagogikk», og hva som vekket interessen hans for autisme.
Ulf Grefsgård, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo, 15.01.2021 Les hele anmeldelsen