Aksjonsforskning

I skole og utdanning

Tom Tiller (red.), 2004, Heftet, Flerspråklig

Omtale

Aksjonsforskning har som siktemål å diskutere aksjonsforskningen på nært hold. Boka er offensiv og konstruktiv. Artiklene formidler teoretisk innsikt, forskningsgrep og eksempler på aksjonsforskning. Det legges vekt på å dokumentere aksjonsforskningens særpreg gjennom kritiske analyser og refleksjoner. I noen av artiklene inviteres leserne inn i aksjonsforskerens eget verksted og får sjansen til å følge prosessene fra innsiden. I andre artikler forteller forfatterne om hvilke utfordringer, dilemmaer og muligheter de møter som aksjonsforskere. Vi finner også eksempler på at forskere i ettertid reflekterer over det som gikk tapt når forskningsmiljøene ikke tillater, motiverer eller åpner for aksjonsforskning.

Boka er skrevet av skoleforskere med variert erfaingsbakgrunn. Flertallet av forfatterne arbeider ved Program for læring og praktisk pedagogikk (PLP) ved Universitetet i Tromsø.