Lærestoff i KRLE for mellomtrinnet til fagfornyelsen finner du i Skolen fra Cappelen Damm.
Religioner og livssyn utenom kristendommen er gitt stor plass. Dette gjelder også filosofi- og etikkstoffet. Vi i verden gir elevene et bredt grunnlag for refleksjon og kompetansebygging.
Den nye læreplanen legger større vekt på elevenes egen refleksjon, evne til å ta stilling, og valg. Læreren får stor valgfrihet i sin undervisning. Vi har lagt vekt på at elever fra ulike tradisjoner skal finne noe av sitt på hvert trinn. I filosofi og etikk får elevene solid faktakunnskap som basis for etiske refleksjoner. Vi i verden ivaretar læreplanens intensjoner og kompetansemål.
Elevbok
Denne boken er en lesebok for alle på hvert trinn. Elevboken har god differensiering både i lesetekster og oppgaver. Tilrettelagte tekster i faktabasert nøkkelstoff og fortellinger gir elevene god bakgrunn for dialog og refleksjon. Filosofisk samtale som arbeidsmåte er tilfasset trinnet. Bildestoffet er variert, og bildetekstene er skrevet i en godt lesbar skrifttype. Oppgavestoffet er delt inn i studieoppgaver, samtaleoppgaver og samarbeidsoppgaver. Boken har «Filosofisk hjørne» som et gjennomgående element. Dette bidrar til at elevene blir aktivisert, og de får erfaring og øvelse i å vurdere og i å ta stilling. De blir bevisstgjort ulike måter å lære på og får øve på dialog og aktiv refleksjon. Elevboken er organisert slik at det er lett og tydelig å identifisere hvilken tradisjon en er innenfor. Boken kan derfor lett brukes i temaorganisert undervisning.
Lærerens bok
Boken har et grundig bakgrunnsstoff differensiert i to nivå: en kortversjon og en utdypende versjon for dem som vil gå grundigere inn i stoffet. Lærerens bok inneholder skjematiske oversikter til hvert hovedtema. Skjemaene tydeliggjør læringsmål, og de gir en god oversikt over hvordan grunnleggende ferdigheter øves i temaet. Metodestoffet gir kommentarer og tips til oppgavestoffet i elevboken. Et eksemplarisk opplegg, der en arbeidsmetode blir utdypet, fins også til hvert tema. Her er det ekstra tekster og materiale til utvidelse av og fordypning i det som står i elevboken. Lærerens bok tydeliggjør og drøfter de arbeidsmåtene som særlig må gjøres kjent for foresatte som eventuelt vil melde fritak.