Helhetlig matematisk forståelse med Matematikk 1-4 fra Cappelen Damm
Matematikk 1-4 fra Cappelen Damm er skrevet med utgangspunkt i kjerneelementene i læreplanen og legger til rette for at elevene skal utvikle en helhetlig matematisk kompetanse.
Matematikk 1-4 fra Cappelen Damm lar elevene utforske matematikken. De skal bli gode problemløsere, utvikle dybdeforståelse og opparbeide seg gode grunnleggende ferdigheter i matematikkfaget.
Herkan du lese om kjerneelementene i matematikk
Målet er at elevene
- utvikler hensiktsmessige og fleksible regnestrategier
- oppdager og nyttiggjør seg viktige matematiske sammenhenger
- løser utforskende og sammensatte oppgaver
- samarbeider og kommuniserer om oppgaver og reflekterer over metoder og løsninger
I Matematikk 1-4 fra Cappelen Damm ønsker vi derfor å stimulere elevene til tenking og refleksjon. Lærerens rolle blir å legge til rette for diskusjon og refleksjon. Læreren skal stille de gode spørsmålene, tydeliggjøre matematikken i det elevene sier, holde fokus i de matematiske samtalene og ha oversikt over og innsikt i elevenes matematikkforståelse.
Hvert kapittel i grunnbøkene starter med et samtalebilde med en historie til (historiene er lest inn og ligger i tavleboka). Kapittelstartene gir et godt utgangspunkt for å undre seg over gode matematiske problemstillinger.
Vi tenker er en utvalgt startoppgave som kan brukes til å utforske og samtale om innholdet i delkapittelet.
Vi lærer viser en eller flere løsninger som elevene kan studere og reflektere over sammen. På den måten kan de utvikle en god forståelse av temaet de skal jobbe med.
?-oppgavene kan løses i gruppe eller par. Her er det flere måter å løse oppgavene på, og elevene kan diskutere seg fram til ulike løsninger. Her det viktig å lytte til hverandres tenkemåter og prøve å forstå hvordan medelever har tenkt hvis de har et annet forslag til løsning.
Øve 1 og Øve 2 er oppgaver som kan brukes til individuelt arbeid. Alle elevene bør gjøre Øve 1 før de prøver seg på Øve 2. Øve 2 har ofte en mer abstrakt visualisering, eller kan være helt uten visuell støtte.
Problem er problemløsingsoppgaver. Disse må elevene kanskje jobbe mer med og prøve flere ganger før de klarer å løse dem. Noen av oppgavene har flere løsninger, og her bør elevene samarbeide for å finne alle løsningene.
Sant eller usant? er en morsom quiz med påstander som kan være riktige eller gale, eller begge deler. Her må elevene diskutere og argumentere for sine egne meninger.
Min stjernelogg er en oppgave som gir elevene mulighet til å vise hva de har lært.
På slutten av hvert kapittel er det er morsomt og lærerikt spill.
Øvebok med flere oppgaver til individuelt arbeid
Til hvert trinn er det laget en øvebok med flere øveoppgaver, både Øve 1 og Øve 2. I tillegg har øveboka åpne oppgaver. Øveboka egner seg godt til lekser. Bakerst i boka er det tips til de voksne hjemme, slik at de foresatte kan følge med på barnas læring og utvikling i matematikk.