Irmelin Kjelaas
Irmelin Kjelaas er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Hun er anvendt språkviter og er særlig opptatt av språk og makt i flerspråklige kontekster. Hun er faglig ansvarlig for en videreutdanning i andrespråkspedagogikk og er involvert i flere kompetanseutviklingsprosjekt om opplæring for nyankomne elever. Hun har deltatt i flere forskningsprosjekt om nyankomne ungdommer som utvikler andrespråk og skriftkyndighet samtidig, seinest i prosjektet Erfaringsbasert språkdidaktikk i samarbeid med Trondheim kommune og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Kjelaas var med i læreplangruppa for Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter og i ekspertgruppa som utvikla Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. For tida er hun med i prosjektet Følgeevaluering av reviderte læreplaner i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere og et forsknings- og utviklingsprosjekt om språkkrav, språkpraksiser og språkopplæring for nyankomne elever på yrkesfag.
Titler i salg
Område og fag
Språk/Målform
Norsk som andrespråk
- voksne innvandrere som utvikler skriftkyndighet på et andrespråkEdit Bugge og Cecilie Hamnes Carlsen (red.)ISBN 9788202725310HeftetAkademisk
Andrespråkslæring hos voksne
Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjonerMarte Monsen og Verónica Pájaro (red.)ISBN 9788202687373HeftetAkademisk