Hvordan bruke boka? Matematikkoppgaver for tenkende klasserom 1.–6. trinn
Matematikkoppgaver for tenkende klasserom er mye mer enn en samling av gode tenkeoppgaver. Boka handler like mye om hvordan disse oppgavene skal brukes for å oppnå de pedagogiske målene i et tenkende klasserom og kompetansemålene i læreplanen du som lærer er underlagt. Her forteller Peter Liljedahl om bokas innhold og oppbygging.
Matematikkoppgaver for tenkende klasserom 1.–6. trinn
Enten du er ny eller erfaren innen tenkende klasserom, vil denne boka hjelpe deg med å forvandle tradisjonelle klasserom til dynamiske og tankevekkende læringsrom.
I 2023 kom boka Å Bygge tenkende klasserom i matematikk: 14 praksiser ut på norsk. Her presenterer Liljedahl 14 undervisningspraksiser for å bygge et tenkende klasserom i matematikk, og han viser hvordan man kan få elevene til å tenke selvstendig, arbeide undersøkende og diskutere mulige løsninger sammen.
I denne nye boka finner du massevis av matematiske oppgaver som er prøvd ut i forskjellige klasserom med ekte elever, og som har vist seg å skape engasjement og samtidig endrer måten elevene tenker og lærer på.
Men boka er mye mer enn en samling av gode tenkeoppgaver. Den går dypere inn i implementeringen av de 14 praksisene. Gjennom alle oppgavene som brukes som modeller, hjelper denne boka deg blant annet med å
Enten du har lest grunnboka Å Bygge tenkende klasserom i matematikk: 14 praksiser eller ikke, vil du ha utbytte av denne boka. Og den vil passe for deg om du vet mye, lite eller ingenting om tenkende klasserom. Boka henvender seg også til deg som ikke er lærer – for eksempel utdannere, studenter og andre som trenger oppgaver for å kunne introdusere og presentere et best mulig og mest mulig autentisk bilde av tenkende klasserom.
Å bygge tenkende klasserom i matematikk
14 praksiser for bedre læringHvordan kan du skape en engasjerende, motiverende og spennende matematikkundervisning hvor elevene får samarbeide og kommunisere om matematikk?
I denne boka presenterer Peter Liljedahl 14 undervisningspraksiser som vil hjelpe deg med å bygge et tenkende klasserom. Du vil få innsikt i hvordan du kan få elevene til å tenke selvstendig, arbeide undersøkende og diskutere mulige løsninger sammen. Forfatteren gir deg konkrete tips til blant annet inndeling i grupper, bruk av vertikale tavler, nye måter å innrede klasserommet på, ulike oppgavetyper og måter å stille spørsmål på.
I matematikkundervisningen er det en tendens til at læreren viser elevene hvordan de kan løse oppgavene. Det fører til at elevene kopierer lærerens framgangsmåte framfor å tenke selv. Liljedahl er opptatt av at oppgavetypene elevene jobber med, og ikke minst hvordan læreren veileder i arbeidet med disse oppgavene, har stor betydning. Et tenkende klasserom gir elevene muligheter til å tenke og resonnere i matematikk, både individuelt og kollektivt. Elevene lærer sammen, og de utvikler forståelse i matematikk gjennom aktiviteter og diskusjoner.
Forfatteren beskriver praksiser og aktiviteter som fremmer elevenes tenkning, rikt illustrert med eksempler fra egen forskning. Gjennom bokas praktiske tilnærming og metode vil du få et solid fundament til å kunne bygge tenkende klasserom.
