Katinka Lønne Christiansen
Martha C. Nussbaum – Vi fødes og forblir sårbare livet igjennom

Vi som arbeider med Cappelens upopulære skrifter, er stolte av endelig å kunne utgi et utvalg av essays av Martha C. Nussbaum. Det er minst tre grunner til at vi utgir Sårbarhetens filosofi - utvalgte essay i serien nå: Den første er at Nussbaum er en av de mest produktive nålevende filosofene. Essayene vi har samlet gir et innblikk i sentrale deler av hennes politiske filosofi. Den andre grunnen er at hun i 2021 mottok Holbergprisen for «sin banebrytende forskning innen filosofi og rettsvitenskap». For det tredje har vi lenge hatt et mål om å utgi flere kvinnelige filosofer i serien, og da kommer vi selvsagt ikke utenom Nussbaum.

Martha C. Nussbaum er født 6. mai 1947 i New York, og hun er i dag professor i etikk og rettsvitenskap ved University of Chicago. Hun har skrevet nesten tretti vitenskapelige bøker og fem hundre fagartikler om alt fra etikk, litteraturens filosofi og feminisme til følelsenes filosofi. I de siste tiårene har hun konsentrert seg mest om politisk filosofi. Av de filosofene som har påvirket henne mest, må Aristoteles, Kant og Rawls nevnes spesielt. Hun studerte filosofi ved Harvard University samtidig som John Rawls var filosofiprofessor der og utga sitt banebrytende verk A Theory of Justice (1971).

Denne utgivelsen kan leses som en inngang til noen sentrale sider nettopp ved hennes politiske filosofi, og særlig til begrepene sårbarhet og kapabilitet. Nussbaum oppfatter sårbarhet som et eksistensielt grunnvilkår. «Mennesket er generelt funksjonshemmet: dødelig, svaksynt, med svake knær, dårlige rygger og nakker, dårlig hukommelse og så videre». Vi fødes og forblir sårbare livet igjennom, uavhengig av individuelle variasjoner. Kroppslig sårbarhet og relasjonell kjærlighet utgjør selve grunnlaget for sosial og global rettferdighet, ifølge Nussbaum.

I 1980-årene innledet Nussbaum et samarbeid med den indiske økonomen og filosofen Amartya Sen om utvikling og etikk. Sammen utviklet de begrepet kapabilitet, som av Nussbaum defineres som grunnlaget for hva et menneske er i stand til å være og gjøre. I over 40 år videreutviklet de hver sin versjon av det de kalte en kapablitetstilnærming, og utarbeidet en liste over kapabiliteter. Dette er Nussbaums versjon:

  • å leve et verdig liv med normal livslengde
  • å ha kroppslig helse som tilfredsstiller grunnleggende ernæringsbehov, beskyttelse og muligheten til reproduksjon
  • å inneha muligheten til kroppslig integritet slik at man kan bevege seg fritt og unngå overgrep og vold
  • å kunne sanse, fantasere, tenke og få del i kunnskapservervelse
  • å knytte seg til andre gjennom følelsesmessige bånd, omsorg og kjærlighet samt å kunne være sint, savne og lengte etter andre
  • å kunne formulere eget syn på det gode liv, i tillegg til kritisk og praktisk å kunne planlegge hvordan man kan realisere det
  • å kunne leve med og for andre gjennom anerkjennelse og samhørighet samt empatisk å leve seg inn i andres perspektiv
  • å kunne leve sammen med og ha omsorg for dyr og natur
  • å leke og ha fritid
  • å ha kontroll og innflytelse over egne politiske og økonomiske livsbetingelser

I det første av de fire essayene i Sårbarhetens filosofi som har tittelen «Politiske dyr: Hell, kjærlighet og verdighet», tar Nussbaum for seg to sentrale aspekter ved sårbarhetsfilosofien, nemlig kjærlighet og verdighet: Mennesket er både trengende og verdige vesener, og viktigere enn at vi er rasjonelle, er at vi er sårbare og trenger og respekterer hverandre.

I det andre essayet, «Kapabiliteter og funksjonshemninger: Rettferdighet for mentalt funksjonshemmede borgere», kaster Nussbaum lys over de erfaringer som personer med nedsatt funksjonsevne møter av diskriminering og urett. Hun understreker at funksjonshemmede må anerkjennes som fullverdige borgere, og få delta på lik linje med alle andre i samfunnet.

I det tredje essayet, «Kapabiliteter, krav og rettigheter: Utvidelse og kritikk», argumenterer Nussbaum for at menneskerettighetene bør knyttes til kapabilitetstilnærmingen. Samtidig som hun kritiserer Amartya Sens versjon av kapabiliteter, imøtegår hun kritikk av sin egen versjon.

I det siste essayet, «Å arbeide med og for dyr: Å få det teoretiske rammeverket på plass», viser Nussbaum også engasjement for dyreetikk og dyrs rettigheter. Også dyr har rett til å leve fullverdige og hele liv, hevder hun. Dyreetikk og dyrs rettigheter var for øvrig også tema for Nussbaums Holbergforelesning fra 2021.

 

Kilde: Odin Lysakers forord til Sårbarhetens filosofi

Sårbarhetens filosofi

Utvalgte essayMartha C. Nussbaum

Martha C. Nussbaum er en av vår tids mest produktive nålevende filosofer og har publisert et stort antall bøker og artikler om alt fra antikk filosofi, moralfilosofi, politisk filosofi, feminisme til dyreetikk. I denne utgivelsen i Cappelens upopulære skrifter presenterer vi fire essay som på hver sin måte handler om sårbarhet. For Nussbaum er sårbarhet et eksistensielt grunnvilkår og sårbarheten hos mennesker og dyr kommer til uttrykk på ulike måter gjennom hele livet. For Nussbaum utgjør samspillet mellom kroppslig sårbarhet og relasjonell kjærlighet grunnlaget for sosial og global rettferdighet.


De fire essayene har følgende hovedtitler: «Politiske dyr: hell, kjærlighet og verdighet», «Kapabiliteter og funksjonshemninger», «Kapabiliteter, krav og rettigheter» og «Å arbeide med og for dyr».


Forordet «Sårbarhetens filosofi: Martha C. Nussbaums intellektuelle biografi» er skrevet av Odin Lysaker.

Les mer
Sårbarhetens filosofi
Sårbarhetens filosofiUtvalgte essayMartha C. Nussbaum
249,–