Visuelle uttrykksformer er like viktige som tekstlige. Farger, typografi, komposisjoner, bilder og tredimensjonale objekter er meningsbærende størrelser. I boken Visuell kommunikasjon presenteres en sosialsemiotisk tilnærming til analyse av visuelt materiale. Det betyr å analysere hvordan vi bruker semiotiske ressurser til å skape mening i ulike kontekster. I boken presenterer forfatteren grunnprinsippene i en sosialsemiotisk tilnærming til kommunikasjon. Det gis også flere eksempler på hvordan metoden kan anvendes i praksis, på alt fra analyse av markedsføringskampanjer til byutviklingsprosjekter, med det visuelle som omdreiningspunkt.
Boken vil være av interesse for studenter innen samfunnsvitenskapelige fag, humaniora, medievitenskap og arkitektur.
Visuell kommunikasjon
,
Andre formater
Omtale
Forfatter(e)
Bøker i serien
Område og fag
Type
Språk/Målform

Fenomenologisk metode
Eksempler og fremgangsmåterForventes i salg 04.08.2025

Viten skapt
Kvalitativ analyse og teoretisering ved stegvis-deduktiv induksjonKjøp eller lei boken på allvit.no

Viten skapt
Kvalitativ analyse og teoretisering ved stegvis-deduktiv induksjon
Kjøp eller lei boken på allvit.no


Kjøp eller lei boken på allvit.no


Kjøp eller lei boken på allvit.no



Kjøp eller lei boken på allvit.no


Kjøp eller lei boken på allvit.no

Kjøp eller lei boken på allvit.no


Globografi
En kort innføring i flerlokalitetsforskningKjøp eller lei boken på allvit.no

Kjøp eller lei boken på allvit.no


Kjøp eller lei boken på allvit.no

Kjøp eller lei boken på allvit.no



Kjøp eller lei boken på allvit.no


Kjøp eller lei boken på allvit.no

Hvordan gjøre dokumentanalyse
En praksisorientert metodeKjøp eller lei boken på allvit.no

Hvordan gjøre dokumentanalyse
En praksisorientert metode

Globografi
En kort innføring i flerlokalitetsforskningAnmeldelser
«... ei god, og sett frå ein mediefagleg ståstad litt annleis, innføring i sosialsemiotikk. [...] Språket hans er klart og lettfatteleg med god bruk av eksempel. Og det er kanskje her boka skil seg litt frå noko av den etablerte litteraturen som ofte vert brukt i mediefaget, ved å hente analyseeksempla ikkje berre frå mediene i form av reklamekampanjar og liknande, men og frå byutvikling og romleg formidling av industriarv.»
Ivar John Erdal, Norsk medietidsskrift 16. september 2022Les hele anmeldelsen