Barns vennskap har de siste årene vært gjenstand for økt forskningsmessig oppmerksomhet internasjonalt.
I Vennskap presenterer nordiske barnehageforskere ny kunnskap om barns vennskap. Artiklene i denne fagfellevurderte vitenskapelige antologien er bidrag til den pågående utviklingen av ny innsikt i hva vennskap kan være og bety for barns liv i barnehagen.
Forskningen springer ut av forskjellige forskningstradisjoner innenfor samfunnsvitenskap og humaniora. Artiklene har relevans som aktuell forskning for profesjonelt arbeid med barn. Forskerne drøfter blant annet tema som:
- barnehagelærere/ansattes rolle i arbeid med barns vennskap
- hvordan vi kan tenke og snakke om vennskap
- hvordan barn forhandler om vennskapsrelasjoner i lek
- hvordan vennskap har grunnlag i emosjoner
- lek som vennskap
Artiklene i boka bidrar med ny kunnskap som gir utdypet forståelse for barns vennskap innenfor institusjonelle rammer.
Medforfattere er Einar Sundsdal, Randi Dyblie Nilsen, Torgeir Alvested, Ole Henrik Hansen, Ingrid Engdahl og William A. Corsaro.