Undervisningskunnskap i matematikk

Ellen Konstanse Hovik og Bodil Kleve (red.), 2021, Heftet, Bokmål

Omtale

Hva er undervisningskunnskap i matematikk? Hvilke faglige og didaktiske kunnskaper trenger en lærer for å undervise i matematikk?

Denne vitenskapelige antologien belyser undervisningskunnskap i matematikk fra ulike innfallsvinkler. Bidragene er revidert i henhold til fagfornyelsen, LK20. Hensikten med boka er å formidle mangfoldet i lærerutdanningens matematikkfag når det gjelder forskning og utviklingsarbeid, og i tillegg synliggjøre bredden i skolefaget matematikk.

Matematikklæreres samlede kunnskap om matematikkundervisning er mangfoldig, og bidragene i denne boka gjenspeiler dette. Matematikkoppgaver, matematiske spørsmål og situasjoner fra klasserommet og lærerutdanningen løftes fram og diskuteres fra ulike teoretiske og didaktiske perspektiver og opp mot kjerneelementene i matematikk i LK20. Ulike måter å jobbe med konkrete matematikkemner på analyseres. Filosofiske problemstillinger utforskes, og det oppfordres til bruk av matematikkens historie i undervisningen. Her finnes gode forslag og inspirasjon for så vel studenter som lærere med mange års erfaring.

Forfatterne underviser og forsker ved grunnskolelærerutdanningen ved OsloMet – storbyuniversitetet.