Tracks SF

Engelsk SF Vg1

Rasma Haidri Sjøvoll, Ellen Johanne Narum Fodnestøl, Silje Moen, Helen Murray, 2016, Fleksibind, Bokmål, Nynorsk, Læreplan: Kunnskapsløftet
889,–

Omtale

En lærebok for engelsk Vg1 som bygger på viktige suksesskriterier fra Tracks-serien for yrkesfag: differensiering, variasjon og aktualitet, men som er laget fra bunnen av - for SF.


Boka er todelt. Kapitlene omhandler kultur og samfunnsforhold i engelskspråklige land, mens boka siste del «Courses & Resources» blant mye annet inneholder åtte snakke- og skrivekurs, i tråd med intensjonene i den reviderte læreplanen fra 2013. Øving av elevenes forståelse og bruk av læringsstrategier er også spesielt vektlagt i «Courses & Resources».

Oversiktlig og gjenkjennelig struktur
Elever på alle nivåer vil ha nytte av hvordan kapitler og tekster i Tracks SF er tilrettelagt i et helhetlig og oversiktlig system. Hvert kapittel innledes med et visuelt oppslag der elevene får aktivisert sine førkunnskaper om kapitlets tematikk, ser hvilke læringsmål som gjelder for kapitlet og hvilke nøkkelord det er spesielt viktig å lære seg. Kapitlet avsluttes med en Revision-side med opplegg til selvevaluering, oppgaver om nøkkelordene og oppsummerende og analyserende skriveoppgaver.

Hver tekst følger en lignende oppbygging som kapitlene: først introduseres tekstens tematikk, og elevens førkunnskaper aktiveres gjennom oppgaver. Underveis i teksten kan eleven sjekke egen forståelse gjennom å svare på spørsmål i margen. Det er stort spenn i nivå på tekstene innenfor hvert kapittel. Likevel er alle tekster mulig å bruke med alle elever, siden det fins tilrettelagte versjoner (shortcuts) på nettstedet.

Differensiering gjennom oppgavene
På oppgavesiden etter teksten jobber eleven systematisk med forståelse, diskusjon og analyse. Oppgavetyper som Looking at language og Looking at literature er spesielt viktige mht. å gi elevene analysetrening fram mot eksamen. De mest utfordrende oppgavene er merket med et eget symbol.

De interaktive oppgavene på nettstedet bidrar til differensieringen: elevene får umiddelbart svar på om de har fått med seg hovedtrekk og detaljer i lese- og lyttetekster. Nettstedet gir også utfordringer for elevene, bl. a. gjennom en stor grammatikkdel og gjennom oppgaver som øver digital kompetanse.

Stort spenn i tekstutvalget
Systematisk vektlegging av differensiering og god struktur kombineres i Tracks SF med et bredt utvalg tekster som spenner fra grundige sakprosatekster, som forklarer bakgrunnen for samfunnsforhold i engelskspråklige land, til poetiske skildringer av urfolks kamp for like rettigheter – fra hardtslående partsinnlegg i immigrasjonsdebatten i Storbritannia, til intervjuer med ungdom som sliter med omverdenens forventninger. Tracks SF har tekster av høy kvalitet i mange sjangere, også de litterære – og legger i tillegg opp til grundig arbeid med et utvalg filmer.

Et fellestrekk er at tematikken skal oppleves som aktuell og viktig for de som skal jobbe med læreverket. Her spiller også nettstedet en komplementær rolle: mange av oppgaver i boka løses gjennom å jobbe med ressursene og lenkene på nettstedet. På nettstedet legges det jevnlig ut «updates» om aktuelle hendelser i den engelskspråklige verden. Nettstedet bidrar dermed også til variasjon i arbeidsmåter.


Digitale ressurser
Tracks SF blir også utgitt som Unibok og som brettbok. Elevnettstedet for den nye boka, trackssf.cdu.no, er gratis og åpent og skal brukes som et supplement til læreboka. Det inneholder mange interaktive oppgaver, tilrettelagte versjoner av tekster fra boka, lydstoff, ekstra tekster, filmer og slides, samt lenker til nyttig fagstoff. Elevnettstedet har også en fyldig grammatikkseksjon med teori og et stort antall oppgaver.

Lærernettstedet er lisensbelagt. Ressursene inkluderer bl. a. kapittelprøver, løsningsforslag til oppgavene i boka, forslag til årsplan, ekstra undervisningsopplegg og filmer.