Tidlig innsats – i en skole for alle?

Halvor Bjørnsrud og Sven Nilsen (red.), 2022, Heftet, Bokmål

Omtale

Boka handler om tidlig innsats for læring og utvikling hos barn og unge.

Tidlig innsats er, sammen med tilpasset opplæring, grunnleggende i den norske skolens ambisjoner om å utvikle en skole der alle elever opplever mestring ut fra sine evner og forutsetninger. Tidlig innsats er viktig både for å forebygge vansker med, og barrierer for, læring og for å oppdage og gripe inn med individ- og systemrettede tiltak når problemer likevel oppstår.

Boka er delt i to deler. Første del har kapitler som omhandler ulike temaer knyttet til overordnede perspektiver på tidlig innsats (kapittel 1–7). Tidlig innsats er viktig for utviklingen av en skole for alle, forebygging, utviklingen i små lokalsamfunn, spesialundervisningens tiltakskjede, elevens rolle, lærerrollen og skoleledelse.

Andre del av boka tar for seg tidlig innsats på noen mer konkrete kompetanse- og innsatsområder (kapittel 8–14). Det omfatter tidlig innsats knyttet til lesing og skriving, matematikk, digital kompetanse, problematferd, mobbing, elever med stort læringspotensial og tospråklige barn.

Boka henvender seg til studenter i lærerutdanning, pedagogikk og spesialpedagogikk og er aktuell for skoleeiere, skoleledere, lærere, ansatte i PPT og forskere.