How might inclusive arts practices strengthen active citizenship and community participation? This is the main question that inspired the global collegial networks that led to this book project. The authors of the introductory chapter, 12 peer-reviewed research chapters and six practical encounters engage with theatre, performance, dance, visual arts and/or other cultural practices from critical disability perspectives in local contexts in the Global South and North. The authors critically present and discuss methods and models for inclusive and innovative arts and cultural citizenship practices that leverage off of disability as the special driving force and game changer for a more open society. The perspectives and practices elaborated on reveal how art-practice in the community is a way of activating partnership and participation. With this book the editors and authors argue that through artistic citizenship practices, the space and possibilities of being a citizen develop.
Theatre and Performing Arts, Disability Citizenship and Community Development - Perspectives from the Global South and North
Omtale
Forfatter(e)
Vibeke Glørstad
Vibeke Glørstad er utdannet vernepleier og senere sosiolog (cand. polit.) fra Universitet i Oslo og arbeider som førstelektor ved VID vitenskapelige høgskole i Sandnes. Forsknings- og utviklingsarbeidet hennes knytter seg mot politisk communityteater i Zimbabwe, medforskning i psykisk helsearbeid, fagutvikling i tjenester til personer med utviklingshemming og kulturarenaen som medborgerskapsarena for personer med funksjonsnedsettelser.
Mer om Vibeke Glørstad
Tone Pernille Østern
Tone Pernille Østern, ph.d. (Dr. of Arts in dance), er dansekunstner/koreograf på det frie scenekunstfeltet og førsteamanuensis i kunstfagdidaktikk ved Program for lærerutdanning, NTNU. Hennes doktorgrad i dansekunst er fra Teaterhögskolan i Helsingfors (nå en del av University of the Arts Helsinki). År 2011 var hun skapende fylkeskunstner i Sør-Trøndelag fylkeskommune. Hun har lang fartstid som frilanskoreograf og dansepedagog i det profesjonelle og frivillige kulturlivet, samt i ulike skoleslag. Fra 2010 er hun faggruppeleder i kunstfag, mediefag og idrett ved Program for lærerutdanning, der hun også er fagansvarlig for mastergraden i kunstfagdidaktikk. For Østerns kunstneriske virke, se www.dance-company.no og www.danselaboratoriet.no.
Mer om Tone Pernille Østern
Cletus Moyo
Cletus Moyo is a Drama Lecturer at Lupane State University in Zimbabwe and at the University of KwaZulu-Natal, South Africa. He is a Canon Collins PhD scholar in Drama and Performance Studies at the University of KwaZulu-Natal. Moyo is a holder of a Master of Arts in Dramatic Art from the University of the Witwatersrand, South Africa, which he did under the Drama for Life Scholarship. His research interests are: applieddrama, theatre and trauma, social drama and art as alternative media. Moyo is a recipient of the Next Generation Social Sciences in Africa Dissertation Completion Fellowship for 2020 – 2021, administered by the Social Science Research Council (SSRC).
Mer om Cletus Moyo