Språk- og leseveiledning

- i teori og praksis

Jørgen Frost (red.), 2009, Heftet, Bokmål

Omtale

Denne boken gir innsikt i teori, forskning og erfaring som språk- og leseveiledningsfeltet bygger på. Boken har også mange nyttige ideer og praktiske opplegg til inspirasjon for alle som arbeider med leseopplæring. Den kan med fordel brukes som en håndbok, ikke bare for en språk- og leseveileder, men også for skoleeiere, skoleledelse, lærere, spesiallærere og PPT.

Temaer i boken er blant annet:

  • Leseplanlegging og kartlegging
  • Lesing i alle fag
  • Ordforråd, begrepsforståelse og leseforståelse
  • Lovverk og skoleleders rolle
  • Samarbeid med foreldre og SFO
  • Digitale lære- og hjelpemidler
  • Spesialundervisning og tilpasset leseopplæring
  • Språk- og matematikkvansker
  • Tospråklige elever
  • Staving og skriftspråk
  • Lesekurs og storylineopplegg

Forfattergruppen består av dyktige norske og danske fagfolk med spisskompetanse på hver sine felt og med en felles helhetsforståelse.