Synet på de minste barnehagebarna, 1-3 år, har endret seg radikalt de seneste årene. Fra å bli betraktet som noen som er avhengig av omsorg, ser vi nå små, kompetente individer i sin verden. Med forståelsen for det lille barnet kommer også behovet for en ny småbarnspedagogikk. Boka er oppdatert i forhold til ny barnehagelærerutdanning.
Småbarnspedagogikk
Fenomenologiske og estetiske tilnærminger
Omtale
Forfatter(e)
Gunvor Løkken
Mer om Gunvor Løkken
Hansjörg Hohr
Hansjörg Hohr er professor emeritus i pedagogisk filosofi ved Universitetet i Oslo, institutt for pedagogikk. Hans faglige tyngdepunkt ligger i estetikk, kunnskapsbegrep og sosialiseringsteori. Av nyere bokutgivelser kan nevnes Erfahrungstheoretische Begründung ästhetischer Erzieung (2017), Das Märchen – zwischen Kunst, Mythos und Spiel (2012), Gesellschaft, Religion und Ästhetik in der Erziehungsphilosophie John Deweys (2012) sammen med Hein Retter.
Mer om Hansjörg Hohr
Frode Søbstad
Frode Søbstad er professor i førskolepedagogikk ved Dronning Mauds Minne, Høgskolen. Han har drevet forskning innenfor pedagogikk, sosiologi, mediepedagogikk og humor.
Mer om Frode Søbstad
Torill Vist
Torill Vist (PhD) is professor in music education at OsloMet – Oslo Metropolitan University, Department of Early Childhood Education, Norway, and adjunct professor at the University of Stavanger, Norway. She holds her bachelor’s and master’s degrees as well as her PhD in Music Education from the Academy of Music in Oslo, and has another master’s degree in piano performance from SMU, Dallas, USA. Her research interests include early childhood music education, music and emotion knowledge, and arts-based and narrative methodologies. Further information: https://www.oslomet.no/om/ansatt/torillv/
Mer om Torill Vist