Hva er grunnen til at utviklingen av den digitale teknologien i samfunnet og skolen går i utakt? Hva kommer det av at de fleste oppfatter at skolen og lærerne ikke klarer å benytte seg av de nye mediene på en produktiv måte? Kan det skyldes at digitale teknologier og medier møter en tradisjonsdyktig opplæringskultur som er forankret i århundrelange tradisjoner? Eller kan det være at umoden teknologi i skolen møter velprøvde pedagogiske løsninger?
I boka Små skritt eller store sprang? Om digitale tilstander i skolen forsøker forfatterne å svare på noen av disse spørsmålene. I de ulike artiklene rettes blant annet søkelyset mot hva som foregår i samspillet mellom lærer og elev når de bruker digitale teknologier og medier til å løse konkrete arbeidsoppgaver, og hva slags kunnskaper som kommer ut av dette læringsarbeidet.
Boka henvender seg til lærere, skoleledere, utdanningsforskere og studenter og ansatte i lærerutdanningen som ønsker å forstå et kunnskapsfelt som er i rask utvikling, og som vil ha stor påvirkningskraft på det profesjonelle lærerarbeidet i framtiden.