Mange unge og voksne sliter med å mestre lesing i sin hverdag, å forstå norske tekster, eller de kan slett ikke lese. De trenger leseopplæring på grunnleggende nivåer og områder, tilrettelagt og tilpasset alder, ønsker og behov.
Forfatteren av denne boka presenterer et opplegg for grunnleggende leseopplæring tilpasset unge og voksne. Når lesing er vanskelig gir en kortfattet innføring i hva vi i dag vet om lesing, vansker, motivasjon, kartlegging og god undervisning, basert på forskning og teori. Denne kunnskapen omsettes i konkrete råd og verktøy for tilpasset undervisning på fire områder der lesing kan være vanskelig: avkoding, tempo og flyt, leseforståelse eller å lese for å lære.
Boka er nyttig for studenter, lærere, veiledere og spesialpedagoger tilknyttet videregående skole, yrkesfag, voksenopplæring eller opplæring i yrkeslivet, eller andre som jobber eller skal jobbe med unge og voksne som trenger leseopplæring.
Når lesing er vanskelig
Leseopplæring på grunnleggende nivåer for unge og voksne
Andre formater
Omtale
Forfatter(e)
Innholdsfortegnelse
Anmeldelser
Lettlest om vanskelig lesing
«I Når lesing er vanskelig identifiserer Vigdis Refsahl ulike grunnproblemer innen tilegnelse av leseferdigheter og presenterer ulike strategier. [...] I kapitlene 4 og 5 tar Refsahl for seg grunnleggende forutsetninger for å kunne gjennomføre leseopplæring: metoder for kartlegging av lesevansker og et pedagogisk rammeverk. Dette bygger opp til bokas hovedtema, som er fyldig behandlet i siste del: Hvilke konkrete grep og framgangsmåter kan benyttes i selve leseopplæringen? [...] Alt burde dermed ligge til rette for å lage undervisningsopplegg som er tilpasset ulike målgrupper med et bredt spekter av utfordringer. For lesere med ønske om overblikk over området lesing og lesevansker, bidrar dessuten stringent og gjennomarbeidet sakprosa til at «Når lesing er vanskelig» er - lett lesing».
Einar Walstad, Norsklæraren, 6. juni, 2013