«Hovedbudskapet i boka er elever med spesielle for matematikk behandles dårlig i norsk (og svensk) skole. Forfatternes påstand er at de evnerike elevene overses. Disse elevene representerer en heterogen gruppe, der de fleste trenger ekstra hjelp og støtte. [...] I boka presenteres alternative undervisningsmetoder, problemløsningsoppgaver og andre oppgavetyper. Eksempler på fordypningsstoff er med. La det med en gang være sagt at selv om bokas tittel henspiller på matematikktalentene, så favner den langt videre. Argumenter, opplegg og oppgaver gjelder alle typer elever - og har interesse for alle skolens aktører. [...] I kapittel 4 legger Einar Jahr stor vekt på hva som kreves av lærere som skal undervise i matematikk - og da spesielt for å følge opp de matematikkfaglig sterke elevene. Spesielt vil nok Jahrs bidrag i boka være meget interessant lesing for lærere, lærerstudenter - og foresatte. [...] I tillegg til de nevnte målgruppene bør denne boka også være interessant for skoleinteresserte politikere.»
Geir Martinussen, Utdanning, 20. juni, 2014