I denne boken drøftes fem ulike perspektiver ved læringspotensial gjennom følgende spørsmål:
- Hva er læringspotensial, og hvordan forstå dette med utgangspunkt i et inkluderende skolemiljø?
- Hvilke faktorer utenfor skolen påvirker elevens potensial for læring?
- Hvordan kan viljestyrke fremme elevens læringspotensial?
- Hvordan kan læreren bidra til å fremme elevenes læringspotensial?
- Hvilken sammenheng er det mellom potensial for læring og psykisk helse?
Læring kan forstås som en prosess som pågår i hele individets oppvekst og voksne liv. Potensial for læring ligger i alle mennesker, men hvor langt et menneske kan nå gjennom en læringsprosess, vil variere fra individ til individ. Skolen utfordres til å identifisere læringspotensial og til å tilrettelegge for eleven basert på en slik identifisering.
E-boken tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, 2019