Lærere i skolen som organisasjon drøfter hvordan organisasjonen legger rammer for lærernes virksomhet og hvilke muligheter som skapes for å realisere skolens målsettinger. Tema i boken er skolens historiske utvikling, skolens organisering, kollegasamarbeid, læreres profesjonelle utvikling i skolen, samarbeidet mellom skole og hjem, lærerprofesjon og profesjonsetikk, samarbeid med ulike etater utenfor skolen, som PPT, barnevern, osv., overgangene og hva som er skolens funksjon i det norske samfunnet. Innholdet i kapitlene knyttes til konkrete praksiseksempler.
Lærere i skolen som organisasjon er skrevet for lærerstudenter som skal få en utdanning tilpasset 1.-7. og 5.-10 trinn i skolen. Boken bringer eksempler på hvordan en i skolens indre liv står overfor komplekse samarbeidsoppgaver, og det er eksempler på nye krav som skolen må møte for å tilfredsstille de forventingene samfunnet stiller til opplæringen. Budskapet i denne boken er at det som foregår i klasserommene, ikke kan sees isolert fra og uavhengig av det som ellers skjer eller har skjedd i skolen og i skolens omgivelser. Dette er den tredje boken i serien i faget pedagogikk og elevkunnskap for glu 1-7 og 5-10.
Kapitlene i bøkene tar utgangspunkt i forfatternes egen og/eller andres forskning.