Omtale

Denne boka gir en samlet introduksjon til norskfaglige emner i barnehagelærerutdanningen, som språkutvikling, flerspråklighet, fortelling, barnekultur, barnelitteratur, lek og språk, samtaler og barns tekstskaping i møter med skrift og medier. Mange studenter opplever dette mangfoldige fagstoffet som fragmentert, men ved å sette barnets liv i sentrum, her og nå, får forfatteren fram sammenhengen mellom de ulike emnene.

Boka viser at arbeid med språk og tekst er en naturlig og nødvendig del av det daglige samværet med barn i barnehagen. Et viktig mål er at barnehagelærerstudenten skal reflektere over hvordan man kan anvende faglig kunnskap i møte med barn, foresatte og kolleger, og i tråd med rammeplanens fagområde «Kommunikasjon, språk og tekst». Gjennom hele boka blir leseren utfordret til aktivt å ta stilling til fagstoffet, og til å bruke egne erfaringer.

Boka er skrevet for barnehagelærerstudenter, men kan også være interessant for andre som er interessert i barn, språk, fortelling, barnelitteratur og barnekultur.
Henriette Jæger er medforfatter av kapittel 2.