Geografi (LK20)

Geografi (LK20)

Lærebok geografi vg1/vg2

Helene Eide, Torgeir Salih Holgersen og Odd-Ivar Johansen, 2020, Fleksibind, Nynorsk, Læreplan: Fagfornyelsen
Jan og Tove Gausemel (Oversetter)
819,–

Andre utgaver

Omtale

Geografi kommuniserer godt med elevene og engasjerer til å utforske sammenhenger i faget. Fagfornyelsen gir geografi et særskilt ansvar for det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, og oppmerksomheten rundt klimaendringer og samspillet mellom natur og menneske gjør geografifaget mer aktuelt og relevant enn noen gang.

Klimaforsker Bjørn Halvard Samset fra Cicero har skrevet et essay til elevene i boka om klimaendringene, hvordan det vil være noe vi må forholde oss til i framtida og noe vi må være med på å løse.
Feltarbeidet har en viktig plass i fagfornyelsens nye læreplan. Læreverket har en systematisk struktur, er ryddig og rikt illustrert. Strukturen gjør det lett å prioritere og velge temaer man ønsker å fordype seg i og gjøre lokale tilpasninger.

Det er lagt vekt på en god sammenheng mellom bilder, figurer, tegninger og tekst i læreboka for å styrke elevenes lesing og forståelse. Å bli kjent med, bruke og lese tabeller og figurer er en kompetanse elevene skal utvikle. Sentrale begreper og faguttrykk er godt forklart.

Læreboka finnes i digitale utgaver som Geografi Unibok og Brettbok.

Geografi Elevnettsted er et viktig supplement til boka med undervisningsopplegg og oppgaver for mer lokal tilpasning og temaer der elevene går i dybden og utforsker mer. Flere illustrasjoner, kart og figurer utdyper temaene i læreboka. Nettstedet er gratis å bruke for elever, men bruk krever innlogging slik at de kan lagre besvarelser og få tilbakemeldinger på oppgaver fra lærer. Med Elevnettsted Pluss kan eleven lytte til innlest læreboktekst.

Geografi Lærernettsted inneholder forslag til årsplaner, tips til feltarbeid, prosjektoppgaver og vurdering. Læreren kan følge elevens progresjon på nettstedet, legge inn egne oppgaver og kommentere innleveringer fra elever.
Forfatterne har lang undervisningserfaring og kompetanse i de sentrale fagområdene.