Fullført og bestått

– lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet

Guri Skedsmo, Ruth Jensen og Jeffrey B. Hall (red.), 2025, Heftet, Bokmål

Omtale

Denne boka presenterer ny forskning om hvordan man kan forhindre frafall i skolen.

For skoleledere og lærere er frafall i skolen en av de mest gjenstridige utfordringene de møter i sin praksis. Nasjonale utdanningsmyndigheter har store ambisjoner om at elever fullfører og består videregående opplæring, men det er praksisfeltets oppgave å finne ut hvordan.

Boka viser hvordan skolene i undersøkelsene tar i bruk et mangfold av strategier for å bedre gjennomstrømmingen. Forfatterne tar utgangspunkt i et omfattende datamateriale som er samlet inn fra flere nivåer i utdanningssektoren. Boka har mange eksempler på lovende og frafallshemmende tiltak til beste for elevene, og fremhever betydningen av samarbeid på tvers av nivåer i skolesystemet, støttetjenester, skoleslag og arbeidsliv.

Boka er aktuell for skoleledere, lærere, ansatte i fylkeskommuner og kommuner, nasjonale myndigheter, samt studenter og forskere, – alle som jobber med utvikling i og av oppvekstsektoren.