Forskning og utvikling i kulturskolefeltet

IRIS - den doble regnbuen

Elin Angelo, Anders Rønningen og Rut Jorunn Rønning (red.), 2017, Bokmål

Omtale

Kulturskolen er et skoleslag der samarbeid med andre står sentralt – blant annet med barnehager, grunn- og videregående skoler, frivillig og profesjonelt kulturliv, høyere utdanning og ideelle organisasjoner. Forskningsfeltene knyttet til kulturskole spenner dermed også vidt, og omfatter blant annet utdanningsforskning, kunstfaglig forskning og profesjons- og organisasjonsforskning.

Denne antologien er et resultat av IRISforsk, en forskergruppe knyttet til kulturskoleprosjektet IRIS. IRIS-prosjektet var et samarbeid mellom Norsk kulturskoleråd og Sparebankstiftelsen DNB ved Dextra Musica, og pågikk fra 2014 til 2016. Antologien inkluderer 13 kapitler, hvorav åtte er vitenskapelige artikler vurdert av ekstern fagfelle og fem er fagartikler. Kapitlene tematiserer og synliggjør spennvidden innenfor kulturskolerelatert forskning, og omhandler blant annet musikkdidaktiske, profesjonsorienterte og ledelsesfokuserte problemstillinger, men også organisasjonssamarbeid, talentutvikling og kultur som inkluderingsverktøy.

Antologien henvender seg til alle med interesse for forskning og utvikling i det kulturskolerelaterte feltet – forskere, ansatte og studenter i kunstfaglige utdanninger, lærerutdanninger og lederutdanninger, så vel som lærere, ledere og utøvere i praksisfeltet.