Etikk for beslutningstakere – virksomheters bærekraft og samfunnsansvar belyser en rekke viktige spørsmål: Hvilket ansvar har private og offentlige virksomheter overfor resten av samfunnet? Har de et ansvar utover å drive mest mulig lønnsomt? Og hva med dem som tar beslutninger på vegne av virksomhetene – hvilke forpliktelser har de?
Boken gir en bred og forskningsbasert fremstilling som kombinerer teori om etikk, samfunnsansvar og bærekraftig forretningsdrift med teori fra organisasjons- og ledelsesfag på beslutningstaking og hvordan virksomheter fungerer.
Blant hovedtemaene som behandles, er:
- FNs bærekraftsmål med aktuelle problemstillinger og dilemma
- virksomheters legitimitet og ansvar
- interessentteori, bærekraft og den triple bunnlinjen
- etiske teorier og deres relevans for virksomheter
- sentrale lover og regulative krav
- globalisering av økonomien og endring av virksomheters samfunnsansvar
- samfunnsansvar i den norske konteksten
- beslutningsmodeller for iverksetting av etikk, samfunnsansvar og bærekraftige forretningsmodeller
Etikk for beslutningstakere – virksomheters bærekraft og samfunnsansvar er skrevet for studenter i økonomi-, organisasjons- og ledelsesfag, aktører i nærings- og samfunnslivet, og alle med interesse for etikk, bærekraft og samfunnsansvar.